mk
W poniedziałek, 24 kwietnia innowacyjny prom P310 zbudowany w gdyńskiej stoczni Crist wypłynął na próby morskie. Jednostka typu "double-ended ferry”, wyposażona w hybrydowy napęd, na początku maja zostanie przekazana fińskiemu armatorowi – Finferries. Prom będzie pływał pomiędzy Nauvo a Parainen. Na swój pokład weźmie 90 pojazdów i maksymalnie 372 osób.
Budowa tej jednostki to kolejna przełomowa realizacja w stoczni Crist. Prom jako jeden z nielicznych w Europie posiada napęd hybrydowy (diesel-elektryczny). Przy rozmiarach 96 m długości i ponad 15 m szerokości będzie obsługiwany przez zaledwie trzyosobową załogę. Podczas trudnych warunków pogodowych, jednostka może być opcjonalnie napędzana trzema wysokoprężnymi i ekologicznymi silnikami dieslowo-elektrycznymi.
Statek zostanie wyposażony w zespół baterii o żywotności min. 10 lat. Ładowanie akumulatorów będzie odbywało się każdorazowo podczas załadunku i rozładunku, a czas do tego potrzebny wyniesie zaledwie 7 min.
Jednostki o nowoczesnych, ekologicznych napędach coraz cześciej opuszczają doki polskich stoczni. W ubiegłym tygodniu budowę dwóch mniejszych promów o podobnym napędzie rozpoczęła stocznia Remontowa Shipbuilding.
Dane techniczne:
• Długość: 96,35 m
• Szerokość: 15,2 m
• Wysokość: 5 m
• Zanurzenie: 3,5 m
• Notacja klasy: DNV +1A1, R3, Car Ferry B, ICE 1B, PET, E0, Battery Power
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek