Południowokoreańska grupa stoczniowa Hyundai Heavy Industries (HHI) rozpoczęła proces regulacyjny w Unii Europejskiej w celu uzyskania zgody na przejęcie Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).HHI złożyło już wniosek do Komisji Europejskiej. Zostanie on rozpatrzony przez unijny organ antymonopolowy, który określi, czy transakcja ograniczy konkurencję na globalnym rynku stoczniowym. Komisja Europejska podała wstępny termin decyzji na 17 grudnia 2019 roku.
Umowa dot. fuzji została podpisana między HHI, a DSME w marcu 2019 roku. Spółki dogadały się również z koreańskim pożyczkodawcą Korea Development Bank (KDB) - większościowym akcjonariuszem DSME posiadającym 55,7% udziałów w spółce.
W ramach umowy KDB sprzedałby HHI swój większościowy pakiet akcji DSME o wartości 1,85 mld dolarów. Uzgodniono, iż bank przeniesie akcje z DSME do HHI i wykupi akcję Huandai o wartości 1,35 mld dolarów. Bank koreański rozważa także pomoc finansową dla Daewoo w wysokości 750 mln dolarów.
Pierwszą zgodę wymaganą na fuzję Huandai otrzymało od rządowego organu regulacyjnego w Kazachstanie. Poza zgodą UE, koreańska spółka oczekuje również na decyzję w swoim kraju, Chinach, Japonii i Singapurze.
DSME i HHI to pierwsza dwójka z "wielkiej trójki" koreańskich gigantów stoczniowych. Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering zoobligowała się do dostarczenia 15 gazowców-lodołamaczy dla rosyjskiego projektu Jamał
LNG co stanowi ogromny potencjał współpracy dla lidera światowego jakim jest Hyundai Heavy Industry. Po uzyskaniu wszystkich zgód i fuzji z Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering dwie grupy staną się niekwestionowanym i największym producentem stoczniowym na świecie.