Francuski dziennik Le Figaro podaje, że zbudowane dla Rosjan jednostki mogą zostać zniszczone, jeśli tylko francusko-rosyjska umowa zostanie rozwiązana. Kontrakt na dostawę dwóch okrętów został wstrzymany ze względu na udział Rosji w konflikcie na Ukrainie.
Opcja zatopienia jednostek wydaje się wręcz niewiarygodna, bo budowa pochłonęła 1,2 mld euro.
- Jedna z rozważanych przez Paryż opcji to zniszczenie okrętów. Mogą zostać rozmontowane lub zatopione na pełnym morzu – donoszą francuskie media. Ten pomysł dziennikarze Le Figaro określają jako szokujący.
Jeden z przedstawicieli francuskich sił zbrojnych powiedział, że wersja zatopienia okrętów desantowych byłaby nie do zaakceptowania i mówi, że nie powinno do tego dojść chociażby na szacunek do pracowników stoczni w St. Nazaire, w której okręty budowano.
- Ich dostawa do Rosji jest jednak także wykluczona, ze względu na działania Rosji na Ukrainie. Jest to poważny problem i bardzo przykra sytuacja dla francuskiej dyplomacji – dodał.
Dlaczego jednostek nie może przejąć francuska flota?
Możliwość wykorzystania Mistrali budowanych na zlecenie Rosji nie istnieje, gdyż oba kraje mają różne standardy, a przebudowa i przystosowanie ich do francuskich wymagań pochłonęłyby setki milionów euro. Sprawa jednak nie jest do końca stracona.
Zamiast niszczyć okazałe okręty można poszukać na nie nabywców. Potencjalnymi kupcami mogłaby być Kanada, Egipt i jedno z państw Europy północnej. Francusko-rosyjskie negocjacje na temat dostarczenia okrętów ciągle trwają. Jeśli jednak Francja spełni groźbę, Moskwa oczekuje zwrotu zainwestowanych pieniędzy.
Zgodnie z traktatem podpisanym w 2011 roku Rosja miała otrzymać pierwsze zamówienie jesienią 2014 r. Francois Hollande wstrzymał się jednak i nie przekazał Władywostoku zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Drugi z okrętów desantowych typu Mistral, Sewastopol, ma być przekazany przed końcem 2015 roku. Holland zapowiada, że Rosja nie dostanie Mistrali do czasu rozwiązania konfliktu na Ukrainie.
Okręty desantowe typu Mistral to jednostki łączące w sobie cechy śmigłowców i okrętów dowodzenia. Mogą transportować 450 żołnierzy oraz do 70 wozów bojowych, w tym 13 czołgów. W hangarze, który mieści się wewnątrz może znaleźć się do 16 śmigłowców, wariant rosyjski zakłada pomieszczenie tylko 8. Pokład pozwala na jednoczesny start lub lądowanie sześciu z nich. Okręty mogą przenosić cztery barki, bądź łodzie desantowe, lub też dwa poduszkowce transportowe. Wewnątrz każdego z okrętów znajduje się szpital polowy z 69 łóżkami.
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich