mk
Obecna na rynku polskim od ponad 25 lat, działająca początkowo jedynie jako firma serwisowa w zakresie urządzeń elektroniki morskiej, rozszerzyła zakres usług także na inne dziedziny związane także z wodami śródlądowymi. Wyspecjalizowała się w dziedzinie badań podwodnych, monitoringu podwodnego oraz pomiarów hydrograficznych. Aby być samowystarczalną w tym zakresie wyposażyła się w wysokiej klasy sprzęt do realizacji wszelkiego typu zadań podwodnych. Między innymi firma posiada pojazd podwodny ROV Falcon, echosondy hydrograficzne jednowiązkowe i wielowiązkowe z urządzeniami współpracującymi i oprogramowaniem hydrograficznym, sonar holowany, sonary skanujące wysokiej rozdzielczości, kamerę akustyczną ARIS do poszukiwania i monitorowania obiektów w warunkach całkowitego braku widoczności w wodzie. Przy współpracy
z Instytutem Badania Dróg i Mostów w Warszawie firma realizuje także kompleksowe badania struktury betonowej filarów mostowych w części podwodnej.
Niezależnie od możliwości prowadzenia badań i pomiarów podwodnych w oparciu o posiadany sprzęt firma opracowała szereg własnych systemów hydroakustycznych wspomagających takie badania. Między innymi firma we własnym zakresie opracowała i wdrożyła do produkcji systemy:
•HSMD - hydroakustyczny system do monitorowania dna,
•HSPP - hydroakustyczny system do pozycjonowania podwodnego,
•HSMR - hydroakustyczny system do monitorowania ryb.
System HSMD służy do permanentnego monitorowania stanu dna wokół filarów mostowych w zobrazowaniu 3D. Monitorowanie odbywa się w trybie on-line za pośrednictwem Internetu. System został opracowany w formie dwuosiowej głowicy sonaru skanującego możliwością instalowania na filarach mostowych poniżej linii wodnej. Może także być montowany na nabrzeżach portowych lub w innych newralgicznych punktach, gdzie wymagany jest stały dozór ze względu na zmieniające się warunki hydrologiczne dna. Miedzy innymi firma przeprowadziła kilkumiesięczny monitoring mostów kolejowych na Odrze w Szczecinie, mostów kolejowych na Wiśle w Warszawie, oraz aktualnie na moście kolejowym w Dęblinie. Planowane są dalsze badania filarów mostów kolejowych w Polsce.
System HSPP służy do precyzyjnego określania pozycji ruchomych obiektów poruszających się pod wodą takich jak pojazdy podwodne, płetwonurkowie itp. W skład systemu wchodzą trzy boje pomiarowe wyposażone w hydrofony, anteny GPS i radiomodemy oraz panel odbiorczy wraz z laptopem i zainstalowanym oprogramowaniem. Pole objęte pozycjonowaniem wynosi około 1 km2. Ponieważ pozycje boji pomiarowych są określane w oparciu o anteny GPS, system nie wymaga żadnej kalibracji wstępnej.
System HSMR służy do monitorowania ryb w przepławkach budowanych na jazach, na zaporach elektrowni wodnych i innych obiektach stanowiących przeszkodę dla swobodnej migracji ryb jedno i dwuśrodowiskowych. Monitorowane mogą być także ryby pokonujące naturalne małe cieki wodne pomiędzy jeziorami czy wypływające z jezior małe rzeki. System hydroakustyczny dokonuje detekcji poruszających się ryb, zlicza oddzielnie ilości ryb płynących w dół i w górę rzeki, mierzy ich długość oraz prędkość. Opracowane w firmie oprogramowanie FisherAPP może sporządzać sprawozdania w dowolnych okresach czasowych zgodnie z wymogami EU. Poprzez synchronizację 2 z systemem kamer optycznych system wspomaga także rozpoznawanie gatunków ryb w warunkach, gdy istnieje dostateczna przejrzystość wody. System HSMR doskonale nadaje się do instalowania w warunkach polowych, nie wymaga budowania specjalnej infrastruktury betonowej. Monitoring odbywa się on-line za pośrednictwem łącza Internet. W systemy HSMR wyposażone są przepławki Wrocławskiego Węzła Wodnego a także przepławki na zbiorniku Nysa. Planowane są dalsze instalacje systemów na przepławkach elektrowni wodnych.
Pozyskiwanie odnawialnej energii elektrycznej z różnych źródeł zawsze jest związane z zachowaniem wymogów ochrony środowiska naturalnego oraz warunków dla życia zwierząt. W przypadku elektrowni wodnych dotyczy to zachowania możliwości do swobodnej migracji ryb i zwierząt wodnych oraz ich ochrony przed przypadkowym uleganiem zranieniu lub śmierci na skutek wpadania w kanały turbin wodnych. W celu zapobiegania takim zdarzeniom stosowane są różnego rodzaju urządzenia wymuszające bezpieczny kierunek poruszania się ryb, bariery mechaniczne lub elektryczne, przepławki umożliwiające omijanie niebezpiecznych stref dla przepływu ryb w obu kierunkach jak również stosowanie innych metod zapewniających migrację ryb wielośrodowiskowych. Istnieje formalny wymóg badania skuteczności działania takich budowli hydrotechnicznych i zastosowanych systemów i urządzeń. Wymusza on na inwestorach i użytkownikach budowli hydrotechnicznych stosowanie dostępnych technicznych możliwości obiektywnej oceny skuteczności zastosowanych rozwiązań. Dotyczy to między innymi oceny skuteczności zastosowanych barier oraz przepławek dla ryb. Środowiska naukowe związane z ochroną ichtiofauny czy organizacje społeczne zajmujące się statutowo zachowaniem liczebności gatunków są zainteresowane korzystaniem z technicznych środków i metod do oceny wpływu budowli hydrotechnicznych na zachowanie populacji różnych gatunków ryb. Środowiska takie są także zainteresowane prowadzeniem badań migracji ryb na rzekach i naturalnych ciekach wodnych.
W skład kadry firmy Escort wchodzą między innymi inżynierowie i technicy serwisu, programiści i konstruktorzy układów elektronicznych oraz hydrografowie klasy A. Firma prowadzi także szkolenia z zakresu hydrografii oraz poszukiwań obiektów podwodnych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii