Paweł Kuś
Z roku na rok współpraca biznesowa między podmiotami gospodarki morskiej z Polski i Norwegii coraz bardziej się zacieśnia. Tendencja ta jest widoczna szczególnie w obszarach związanych z nowoczesnymi technologiami, realizacjami wysokiej jakości projektów, a także ochroną środowiska głównie w sektorach offshore i rybołówstwa.
Norwegia jest najważniejszym partnerem w polskim przemyśle stoczniowym, co najlepiej wyraża się w liczbach: wartość polskich produktów i usług stoczniowych wytwarzanych dla odbiorców w Norwegii osiągnęła w 2013 r. 1,2 mld dol., a jej udział stanowi 43 proc. wartości polskiego eksportu do tego kraju. Polska branża stoczniowa jest też liderem w imporcie wyrobów i usług z Norwegii. Ich wartość w 2013 r. osiągnęła 730 mln dol., co stanowi ok. 38 proc. wartości importu z tego kraju. W niektórych polskich stoczniach ponad połowę dochodu generuje współpraca z Norwegią.
Znaczenie polsko – norweskiej współpracy biznesowej w zakresie gospodarki morskiej było wielokrotnie podkreślane podczas Międzynarodowych Targów Morskich BALTEXPO, których organizatorzy znani są z zaangażowania w działania mające na celu wspieranie i rozwój tej współpracy. Jedną z takich inicjatyw jest organizowane podczas drugiego dnia tegorocznej edycji BALTEXPO spotkanie przedstawicieli polskich i norweskich klastrów i organizacji związanych z przemysłem morskim.
- Polska jest jednym z najważniejszych partnerów Norwegii w biznesie morskim i od dobrych kilkunastu lat – stwierdził Kjell Arne Nielsen, dyrektor polskiego oddziału Innovasjon Norge, norweskiej rządowej agencji zajmującej się promocją innowacyjności w gospodarce. - Teraz nie musimy już się skupiać na kontaktach handlowych między sobą, bo te są od dawna już scementowane. Powinniśmy raczej wspólnie tworzyć innowację, inwestować w rozwój – ocenia Nielsen.
Kejll Arne Nielsen Norwegian poprowadził na Baltexpo 2015 Polish Advanced Maritime and Offshore Design, Engineering and Production Networking Event – specjalne wydarzenie, którego celem było stworzenie platformy kooperacyjnej i maksymalne ułatwienie kontaktów biznesowych pomiędzy podmiotami zrzeszonymi w klastrach i organizacjach polskiej i norweskiej gospodarki morskiej. Podczas panelu odbyły się krótkie prezentacje zaproszonych klastrów (norweskich i polskich), prezentacje możliwości finansowania – m. in. unijnych funduszy strukturalnych, programów Horizon 2020 i MAROFF.
Horyzont 2020 to największy w historii program finansowania badań naukowych i innowacji w Unii Europejskiej. Jego budżet w latach 2014-2020 wynosi prawie 80 mld euro. Polskie i norweskie firmy z branży morskiej mogłyby dzięki temu uzyskać finansowanie całych projektów badawczo-rozwojowych: od koncepcji naukowej, poprzez etap badań, aż po wdrożenie nowych rozwiązań, produktów czy technologii. Wspólne projekty mogłyby też ubiegać się o pieniądze z norweskiego programu Maroff wspierającego innowacje.
- Innowacje są obecnie najważniejsze w biznesie. Szkoda byłoby nie wykorzystać tak silnej współpracy między naszymi sektorami do konkurowania na światowym rynku. Korzyści są dla obu stron – przekonuje Kjell Arne Nielsen.
Całość wydarzenia zakończyła moderowana dyskusja panelowa dotycząca wspólnych obszarów zainteresowania dla obecnej i przyszłej współpracy międzyklastrowej, a także spotkanie networkingowe B2B dla przedstawicieli podmiotów zrzeszonych w klastrach. Przyszłość pokaże, czy z tych rozmów wynikną nowe projekty.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym