ew
Pandemia Covid-19 nie utrudnia realizacji projektu budowy Rail Baltica, transeuropejskiego korytarza kolejowego łączącego Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki – poinformował we wtorek litewski resort transportu.
Przebieg prac omówili podczas telekonferencji ministrowie Litwy, Łotwy i Estonii.
„Pandemia Covid-19 nie utrudnia realizacji projektu. Prace trwają we wszystkich trzech krajach bałtyckich” - czytamy w komunikacie litewskiego ministerstwa transportu.
Zaznacza się w nim, że obecnie trwają prace projektowania 643 km nowej linii kolejowej – przyszłej całej drogi w Estonii i na Łotwie oraz dwóch odcinków na Litwie od Kowna do granicy łotewskiej.
Ministerstwo poinformowało, że w ubiegły piątek szefowie odpowiednich resortów trzech krajów bałtyckich podczas telekonferencji omówili realizację projektu i wyrazili przekonanie, że „przyczyni się on do przyśpieszenia gospodarczego w regionie Morza Bałtyckiego po zapaści w wyniku pandemii koronawirusa”.
Litewski minister Jarosław Narkiewicz, którego cytuje komunikat, wskazał, że obecnie „Litwa intensywnie wykonuje roboty (...) i jest gotowa na zrealizowanie projektu Rail Baltica do 2026 roku”.
Minister poinformował też, że „realizująca projekt po stronie litewskiej instytucja Litewska Infrastruktura Kolejowa (Lieuvos geleżinkeliu infrastruktura) rozpoczęła konsultacje rynkowe w sprawie przetargu na wykonanie prac budowlanych na sumę 470 mln euro, który ma być wkrótce ogłoszony”. Minister zachęcił przedsiębiorstwa litewskie, łotewskie, estońskie i z innych krajów do udziału w przetargu i „skorzystania z możliwości”.
Podczas telekonferencji ministrowie trzech państw bałtyckich podkreślili raz jeszcze, że zakończenie budowy linii kolejowej w terminie wymaga odpowiedniego finansowania Unii Europejskiej; wskazali na potrzebę wspólnych wysiłków w negocjacjach nad pozyskaniem długoterminowego unijnego wsparcia finansowego.
Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Zakłada się, że pociągi na trasie będą jeździć z prędkością 160 km/h.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich