Rozwijające się na terenach stoczniowych inwestycje budowlane są wynikiem zapotrzebowania branży na nowoczesne obiekty biurowo-konferencyjne. Dowodzą też atrakcyjności położenia terenów, które jeszcze przed kilku laty mogły wydawać się kulą u nogi stoczniowych kolosów.
C200 Office
Przykładem trwającej obecnie inwestycji tego typu jest dawny biurowiec Stoczni Północnej w Gdańsku. Przechodzi on całkowitą przebudowę, po której zyska nazwę C200 Office, co jest nawiązaniem do historycznej, stoczniowej nomenklatury dla tego budynku. Nawiązuje do niej także nazwa jego nowego właściciela, a zarazem dzierżawcy terenów należących do Skarbu Państwa, na których jest położony – Euro Styl C200 Sp z o.o..Budynek C200 zwany był także Pentagonem ze względu na rozbudowany układ podziemi. Deweloper zdecydował się przystosować budynek do współczesnych standardów biurowych, a zakres prac zakłada zburzenie jednego piętra, przeniesienie szybów wind i i zmianę elewacji. Z oryginalnego budynku pozostanie właściwie tylko szkielet.
Mirosław Jaroszewicz, dyrektor budowy C200, wyjaśnia że przez obniżenie budynku możliwa bedzie zmiana jego klasyfikacji z wysokiego na średniowysoki, co ma wpływ na wymogi dotyczące jego użytkowania. W budynku łącznie będzie 17,6 tys. metrów kwadratowych. powierzchni najmu w klasie biurowej A oraz B+. Klasa A obejmuje poziom parteru i pierwsze piętro, zaś B+ pozostałe, wyższe kondygnacje do szóstego piętra.
- Stawki najmu w C200 będą już wyjściowo niższe o 10 - 20 proc. niż w typowych obiektach biurowych oferowanych na rynku trójmiejskim - zapowiada Magdalena Reńska, dyrektor oddziału firmy Jones Lang LaSalle w Gdańsku, wyłącznego agenta komercjalizacji biurowca.
Bałtycki Port Nowych Technologii
Uwagę inwestorów przyciąga także Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, która w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowała na terenach po Stoczni Gdynia szereg projektów, które mają na celu przyciągnięcie do Gdyni innowacyjnych firm.
- Bałtycki Port Nowych Technologii (BPNT) to innowacyjny projekt biznesowy łączący proces rewitalizacji terenów po dawnej Stoczni Gdynia ze wsparciem rozwoju przedsiębiorczości na Pomorzu – podkreśla Iwona Paliszewska, Rzecznik Prasowy PSSE.
Jedną z głównych inwestycji w ramach BPNT była gruntowna przebudowa Budynku G-330 „Akwarium” , który był wcześniej siedzibą władz („grubych ryb”) spółki Stoczni Gdynia SA. Obecnie, po oficjalnym otwarciu w styczniu 2013r., biurowiec oferuje atrakcyjne powierzchnie biurowe na dziewięciu powtarzalnych piętrach oraz nowocześnie wyposażone sale konferencyjne na parterze budynku.
Obecnie trwają także prace związane z przebudową i modernizacją budynku G321 również zwanego „Pentagonem”, w którym będzie funkcjonował tak zwany Park Konstruktorów - miejsce dla kreatorów, projektantów i inżynierów, w którym będą mogli rozwijać zaawansowane projekty technologiczne od koncepcji do produktu. Część wyposażenia Parku zapewni PPNT, w ramach dofinansowanego z funduszy unijnych Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka inwestycja Gminy Gdynia i Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Powstaną tam miedzy innymi powierzchnie laboratoryjne i prototypownie, z których będą korzystać także firmy z branży stoczniowej. W dalszych planach jest też modernizacja budynku dawnej elektrociepłowni.
- Park oferuje swoim beneficjentom szereg korzyści wynikających z funkcjonowania w Strefie w ramach wydawanego przez nas zezwolenia: pomoc publiczną w formie zwolnienia z podatku dochodowego, pomoc we wdrażaniu i transferze nowych technologii, usługi organizacyjne, informacyjne i konsultacyjne.
PSSE wspólnie z władzami miasta brała także udział w pracach nad tworzeniem planu zagospodarowania przestrzennego oraz zbudowała prawie 10 km sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i odprowadzania wód opadowych.
Jako koordynator działań inwestycyjnych na terenach stoczniowych Pomorska SSE współpracowała też z gestorami sieci energetycznej, ciepłowniczej w zakresie uzbrojenia terenów inwestycyjnych (2012-2013).
Jednym z efektów tej współpracy było otwarcie nowego Głównego Punktu Zasilania (GPZ) Gdynia Stocznia (czerwiec 2014 r.).
- Pod koniec 2014 roku zakończona została inwestycja modernizacji dróg na terenie stoczniowym oraz budowa nowego, przystosowanego do transportu wielkogabarytowego, ronda na wjeździe na tereny stoczniowe – dodaje Iwona Paliszewska.
Marek Nowak
Znów rekord. Największy kontenerowiec wchodzi do służby we wtorek
Branża okrętowa poszukuje specjalistów. Saab rektrutuje ekspertów w zakresie budowy okrętów podwodnych
Damen Marine Components dostarcza urządzenia sterowe dla nowego statku badawczego
Poznaj innowacyjne rozwiązania dla zrównoważonej przyszłości przemysłu morskiego. Zbliża się międzynarodowa konferencja Marine Green Propulsion Solutions
Remontowa Shipbuilding S.A. gotowa na nowe Kormorany. Niebawem rusza budowa
PSSE pracuje nad symulatorem spawalniczym z Flint Systems