Statek do usuwania zanieczyszczeń z wód śródlądowych oraz przybrzeżnych zaprojektowali wspólnie z konstruktorami ze świnoujskiej stoczni Alumare Sp. z o.o. naukowcy ZUT. Badacze Wydziału Techniki Morskiej i Transportu pod kierownictwem dziekana profesora Maciej Taczala pracowali nad prototypem jednostki przez ponad 2 lata.
Współpraca badaczy ZUT i firmy Alumare Sp. z o.o. rozpoczęła się w 2021 roku. Jednostkę do testów stateczności postawiono na wodzie we wrześniu 2023 roku. Powstały prototyp przeznaczony jest do zbierania i usuwania pływających odpadów w portach, marinach, drogach wodnych i innych wodach zamkniętych.
Jednostka może zebrać na raz 2 tony zanieczyszczeń płynnych lub 800 kg stałych. Napędzana jest elektrycznie, osiąga prędkość kilku węzłów. Mechanizm podnoszenia odpadów z powierzchni (lub tuż spod niej) działa podobnie do koparki – na siłowniki. Jak duże śmieci mogą być zabierane - możecie się Państwo zorientować zerkając na załączone fotografie (fot. Prof. Maciej Taczała).
Statek jest wyposażony w mechanizm do zbierania odpadów, ale też ich przechowywania i usuwania z pokładu do obszaru składowania - na lądzie lub np. statku czy barce. Kadłub stworzono w konfiguracji katamarana, czyli pary pontonów połączonych platformą, jak przystało na produkt Uczelni dla Zielonego Przemysłu - z napędem elektrycznym. Konstrukcja kadłuba i nadbudówki wykonane są z aluminium.
Prototyp jest własnością firmy Alumare, która zdecyduje teraz o jego dalszym przeznaczeniu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów