Okręty rosyjskiej floty handlowej manipulują swoimi systemami automatycznej łączności (AIS), próbując omijać międzynarodowe sankcje. Narażają tym samym na niebezpieczeństwo inne jednostki pływające po światowych szlakach morskich.
AIS zapewnia automatyczną wymianę danych dotyczących ruchu okrętów zmniejszając ryzyko kolizji pomiędzy nimi. Opisując rosyjskie próby omijania sankcji "FP" powołuje się na przykład manipulowania sygnałem AIS przez statek Kapitan Schemilkin, który tydzień po oczekiwanym przybiciu do portu w Noworosyjsku nadal pływał - według swojej lokalizacji w systemie - po Morzu Czarnym. Ukrywanie lokalizacji statków odbywa się również na Morzu Kaspijskim, gdzie wyłączanie AIS przybrało ostatnio nienotowany w poprzednim czasie poziom. Działania te są najprawdopodobniej związane z transportami broni z Iranu do Rosji.
Takie ukrywanie się okrętów stwarza oczywiste zagrożenie dla żeglugi, gdyż inne jednostki mogą się o nich dowiedzieć dopiero wtedy, kiedy pojawią się bardzo blisko, na zasięg widoczności lornetki.
- Ukrywanie lokalizacji na ruchliwych drogach wodnych znacznie zwiększa ryzyko kolizji, jednak inne statki czy straż przybrzeżna mogą łatwo odkryć, czy dany statek transmituje inną niż rzeczywistą lokalizację. Manipulowanie nią jest znacznie łatwiejsze na otwartych, mniej ruchliwych szlakach - zaznaczył Cormac McGarry, analityk morski w organizacji Control Risks.
W przeszłości okręty rosyjskiej marynarki wojennej zakłócały również sygnał AIS innych statków. W czerwcu 2021 roku rosyjska pod banderą Federacji Rosyjskiej manipulował sygnałem lokalizacyjnym okrętów brytyjskiego i holenderskiego, sprawiając wrażenie, że znajdują się one w pobliżu okupowanego przez Rosję Sewastopola na Krymie, gdy faktycznie stały w porcie w Odessie. Do podobnej sytuacji doszło na Morzu Bałtyckim, kiedy AIS okrętu szwedzkiego wskazywał na lokalizację w pobliżu rosyjskiego wybrzeża.
James Byrne, analityk zajmujący się w brytyjskim think tanku RUSI Koreą Północną, ostrzegł, że im więcej sankcji zostanie nałożonych na Rosję, tym bardziej kraj ten będzie manipulować danymi dotyczącymi swoich statków. Przekonuje, że Rosjanie zaczną stosować niektóre z tych samych praktyk, co Korea Północna.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął