Kongsberg Maritime z powodzeniem zademonstrował szereg zdalnych i autonomicznych technologii na statku towarowym działającym u wybrzeży Norwegii. Rejs testowy został uznany za jedną z najbardziej złożonych autonomicznych podróży morskich. Eidsvaag Pioner jest jednym z dwóch statków, które są wyposażone do zdalnie sterowanych i autonomicznych demonstracji transportowych w ramach projektu "Autoship", który jest częścią unijnego programu badawczego "Horyzont 2020".
Należący do firmy żeglugowej Eidsvaag, Eidsvaag Pioner działał wzdłuż norweskiego wybrzeża i na obszarach fiordów, gdzie przewoził paszę dla ryb do oceanicznych farm rybnych. Demonstracja trwała 13 godzin i obejmowała rejs statku poza wybrzeże Kristiansund na północno-zachodnim wybrzeżu Norwegii. Statek wypłynął z portu Averøy, popłynął do pierwszej na świecie oceanicznej farmy rybnej i z powrotem do portu, pokonując łącznie około 160 mil morskich. Rejs obejmował połączenie zdalnych i autonomicznych operacji na różnych etapach rejsu. Ze względów bezpieczeństwa i obowiązujących przepisów, członkowie załogi również znajdowali się na pokładzie statku podczas rejsów testowych.
- Była to okazja do pokazania światu, że zdalne i autonomiczne technologie mogą być z powodzeniem wdrażane na statkach drobnicowych, realizując szereg aspektów operacyjnych typowego rejsu - powiedział dyrektor generalny Kongsberg Geir Håøy.
Pierwsza część demonstracji obejmowała zdalne odcumowanie od nabrzeża w Averøy. Następnie autonomiczna technologia przejęła kontrolę nad nawigacją i manewrowaniem poza portem, już po wyjściu na otwarte morze. Statek sam nawigował trasą między kilkoma wyspami i unikał innego ruchu morskiego, zanim dotarł do morskiej farmy rybnej Ocean Farm 1, należącej do Salmar. Następnie przeprowadzono różne manewry z wykorzystaniem systemu dynamicznego pozycjonowania (DP, Dynamic Position), po czym jednostka powróciła do portu, ponownie nawigując po otwartym morzu i zatłoczonych drogach morskich, po czym automatycznie zadokowała. Cała operacja była monitorowana i okazjonalnie kontrolowana zdalnie przez kapitana i inżyniera na lądzie.
Podczas przedsięwzięcia wdrożono szereg technologii, w tym automatyczne dokowanie, system świadomości sytuacyjnej, autonomiczny system nawigacji, inteligentny system maszynowy, system łączności i cyberbezpieczeństwa, zdalne centrum operacyjne i dynamiczne pozycjonowanie. Zaangażowano również systemy komunikacji oparte na chmurze i zaawansowane symulacje, aby przetestować i zapewnić, że statek działał bezpiecznie i optymalnie.
Pokaz autonomicznego poruszania się jednostki morskiej na Morzu Północnym była wynikiem współpracy dużego zespołu ludzi z Kongsberg i armatora Eidsvaag AS, we współpracy z specjalistami z norweskiej organizacji badawczej SINTEF i Uniwersytetu Strathclyde w Wielkiej Brytanii.
Budowa i test działania autonomicznego statku, działającego bez załogi, jest częścią czteroletniego projektu "Autoship", który otrzymał dofinansowanie z
unijnego programu badań i innowacji "Horyzont 2020" w ramach umowy o
dotację nr 815012.W jego ramach są prowadzone demonstracje w ważnych obszarach w Europie, gdzie wczesne wykorzystanie zdalnego sterowania i autonomii jest niezbędne do przyspieszenia przejścia z transportu drogowego na bardziej ekologiczny i bezpieczny transport morski.
Celem całego projektu jest przetestowanie i dalszy rozwój kluczowych
technologii związanych z w pełni autonomicznymi systemami nawigacyjnymi,
inteligentnymi systemami maszynowymi, autodiagnostyką, prognostyką i
planowaniem operacji, a także technologią komunikacyjną umożliwiającą
wysoki poziom bezpieczeństwa cybernetycznego i integrację statków z
ulepszoną e-infrastrukturą. Druga demonstracja w ramach "Autoship" odbyła się 1
czerwca i obejmowała barkę towarową pływającą po części sieci śródlądowych
dróg wodnych w pobliżu belgijskiego Wintam.
Duże dostawy i małe zamówienia. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 32-37/2023)
W stoczni Meyer Werft odbyła się ceremonia cięcia blach pod budowę wycieczkowca Asuka III
Singapur z technologią wykrywającą łodzie pirackie
Crowley prezentuje innowacyjną koncepcję statku do wytwarzania energii jądrowej
Uroczysty chrzest doku w Stoczni Pomerania
Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1