Kongsberg Maritime z powodzeniem zademonstrował szereg zdalnych i autonomicznych technologii na statku towarowym działającym u wybrzeży Norwegii. Rejs testowy został uznany za jedną z najbardziej złożonych autonomicznych podróży morskich. Eidsvaag Pioner jest jednym z dwóch statków, które są wyposażone do zdalnie sterowanych i autonomicznych demonstracji transportowych w ramach projektu "Autoship", który jest częścią unijnego programu badawczego "Horyzont 2020".
Należący do firmy żeglugowej Eidsvaag, Eidsvaag Pioner działał wzdłuż norweskiego wybrzeża i na obszarach fiordów, gdzie przewoził paszę dla ryb do oceanicznych farm rybnych. Demonstracja trwała 13 godzin i obejmowała rejs statku poza wybrzeże Kristiansund na północno-zachodnim wybrzeżu Norwegii. Statek wypłynął z portu Averøy, popłynął do pierwszej na świecie oceanicznej farmy rybnej i z powrotem do portu, pokonując łącznie około 160 mil morskich. Rejs obejmował połączenie zdalnych i autonomicznych operacji na różnych etapach rejsu. Ze względów bezpieczeństwa i obowiązujących przepisów, członkowie załogi również znajdowali się na pokładzie statku podczas rejsów testowych.
- Była to okazja do pokazania światu, że zdalne i autonomiczne technologie mogą być z powodzeniem wdrażane na statkach drobnicowych, realizując szereg aspektów operacyjnych typowego rejsu - powiedział dyrektor generalny Kongsberg Geir Håøy.
Pierwsza część demonstracji obejmowała zdalne odcumowanie od nabrzeża w Averøy. Następnie autonomiczna technologia przejęła kontrolę nad nawigacją i manewrowaniem poza portem, już po wyjściu na otwarte morze. Statek sam nawigował trasą między kilkoma wyspami i unikał innego ruchu morskiego, zanim dotarł do morskiej farmy rybnej Ocean Farm 1, należącej do Salmar. Następnie przeprowadzono różne manewry z wykorzystaniem systemu dynamicznego pozycjonowania (DP, Dynamic Position), po czym jednostka powróciła do portu, ponownie nawigując po otwartym morzu i zatłoczonych drogach morskich, po czym automatycznie zadokowała. Cała operacja była monitorowana i okazjonalnie kontrolowana zdalnie przez kapitana i inżyniera na lądzie.
Podczas przedsięwzięcia wdrożono szereg technologii, w tym automatyczne dokowanie, system świadomości sytuacyjnej, autonomiczny system nawigacji, inteligentny system maszynowy, system łączności i cyberbezpieczeństwa, zdalne centrum operacyjne i dynamiczne pozycjonowanie. Zaangażowano również systemy komunikacji oparte na chmurze i zaawansowane symulacje, aby przetestować i zapewnić, że statek działał bezpiecznie i optymalnie.
Pokaz autonomicznego poruszania się jednostki morskiej na Morzu Północnym była wynikiem współpracy dużego zespołu ludzi z Kongsberg i armatora Eidsvaag AS, we współpracy z specjalistami z norweskiej organizacji badawczej SINTEF i Uniwersytetu Strathclyde w Wielkiej Brytanii.
Budowa i test działania autonomicznego statku, działającego bez załogi, jest częścią czteroletniego projektu "Autoship", który otrzymał dofinansowanie z
unijnego programu badań i innowacji "Horyzont 2020" w ramach umowy o
dotację nr 815012.W jego ramach są prowadzone demonstracje w ważnych obszarach w Europie, gdzie wczesne wykorzystanie zdalnego sterowania i autonomii jest niezbędne do przyspieszenia przejścia z transportu drogowego na bardziej ekologiczny i bezpieczny transport morski.
Celem całego projektu jest przetestowanie i dalszy rozwój kluczowych
technologii związanych z w pełni autonomicznymi systemami nawigacyjnymi,
inteligentnymi systemami maszynowymi, autodiagnostyką, prognostyką i
planowaniem operacji, a także technologią komunikacyjną umożliwiającą
wysoki poziom bezpieczeństwa cybernetycznego i integrację statków z
ulepszoną e-infrastrukturą. Druga demonstracja w ramach "Autoship" odbyła się 1
czerwca i obejmowała barkę towarową pływającą po części sieci śródlądowych
dróg wodnych w pobliżu belgijskiego Wintam.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów