Na ternie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Związku Pracodawców Forum Okrętowe. Tematem wiodącym spotkania była produkcja przemysłu okrętowego dla polskiej Marynarki Wojennej.
Wśród uczestników wydarzenia byli obecni przedstawiciele branży stoczniowej i okrętowej. Honorowym gościem spotkania był dowódca Centrum Operacji Morskich-Dowództwa Komponentu Morskiego wiceadm. Krzysztof Jaworski.
Podczas Walnego Zgromadzenia dokonano wyboru władz stowarzyszenia na nową, czteroletnią kadencję. Na prezesa wybrano ponownie prezesa Remontowa Holding S.A. Adama Ruszkowskiego. Wybrano również Radę i Komisję Rewizyjną. Przyjęto także nowego członka Forum Okrętowego, firmę Damen Engineeing Gdańsk, reprezentowanej przez prezes Katarzynę Romantowską.
W trakcie spotkania dyskutowano między innymi o zaangażowaniu polskich firm w budowę okrętów dla Marynarki Wojennej RP, o kształceniu kadr na potrzeby przemysłu okrętowego, możliwości uzyskania wsparcia niekomercyjnego dla branży stoczniowej oraz o zbliżających się wydarzeniach roku w branży okrętowej: targach BALTEXPO w Gdańsku i Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni, które Forum Okrętowe objęło patronatem.
Odbyła się także dyskusja poświęcona współpracy branży stoczniowej z polską Marynarką Wojenną, w tym realizacją zleceń dla niej. Naczelnik Wydziału w Departamencie Gospodarki Morskiej Ministerstwa Infrastruktury Maciej Styczyński podkreślił zdolność polskich stoczni w zakresie budowy okrętów i posiadania przez nie własnego zaplecza techniczno-organizacyjnego, a także inne atuty jak doświadczenie, system zarządzania oraz posiadana infrastruktura, pozwalające na sprawną budowę jednostek cywilnych oraz wojskowych.
- Właśnie to doświadczenie jest konieczne, by polski przemysł stoczniowy mógł podjąć jeszcze trudniejsze wyzwania jakim jest realizacja kolejnych skomplikowanych zleceń na potrzeby Marynarki Wojennej RP. Doświadczenie w produkcji cywilnej i specjalnej nie są tak naprawdę oddzielnymi kategoriami, lecz uzupełniają się wzajemnie, wspólnie tworząc solidne podstawy do realizacji kolejnych skomplikowanych zleceń – podkreślił w swoim wystąpieniu naczelnik wydziału.
W swoim wystąpieniu dowódca COM-DKM wiceadm. Krzysztof Jaworski zaznaczył, że dla morskiego rodzaju sił zbrojnych współpraca z rodzimym przemysłem stoczniowym jest kluczowa. Polska Marynarka Wojenna wykonuje tu szereg zadań, jak zapewnienie niezakłócanego handlu morskiego, bezpieczeństwa portów, infrastruktury krytycznej oraz mieszkańców nadmorskich miejscowości. Do tego jest potrzebna silna i nowoczesna marynarka wojenna.
- Marynarka Wojenna RP realizuje w tej chwili szeroki program unowocześnienia polskiej floty, i zadanie to zleciła polskim stoczniom. Z perspektywy czasu mogę ocenić, że była to słuszna decyzja, dlatego że zlecone do tej chwili projekty zostały zrealizowane zgodnie z założeniami, co bardzo cieszy. Szczególnie cenną wartością jest nawiązany szeroki dialog Marynarki Wojennej z przemysłem na wszystkich szczeblach. Bardzo ważny jest ten na poziomie technicznym, gdyż pozwala stoczni lepiej zrozumieć zadania jakie ma realizować jednostka bojowa, a użytkownikom okrętów poznać możliwości techniczne i know-how jakimi dysponują polskie stocznie. Nie możemy jednak popadać w samozadowolenie, dlatego że przed nami kolejne projekty, jeszcze bardziej zaawansowane technicznie - zaznaczył wiceadm. Jaworski.
Odnośnie rozwoju programów okrętowych wypowiedział się prezes zarządu Remontowa Shipbuilding S.A. Dariusz Jaguszewski. W swoim wystąpieniu omówił rozwijane przez gdańską stocznię przedsięwzięcia, jak budowa trzech niszczycieli min proj. 258, dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin" (we współpracy z Saab), a także przygotowania do realizacji programu Miecznik, czym zajmuje się konsorcjum PGZ-Miecznik, którego stocznia jest członkiem.
W trakcie wydarzenia omówiono także problematykę bezpieczeństwa Polski, w tym infrastruktury morskiej. Podczas także temat kształcenia zawodowego na potrzeby przemysłu okrętowego na poziomie akademickim. Przebywający w Lizbonie dyrektor Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej dr hab. inż. Wojciech Litwin w ramach wystąpienia online przedstawił koncepcję działań, których oczekiwanym efektem ma być wzrost zainteresowania kandydatów na studia kierunkami technicznymi związanymi z okrętownictwem. Podkreślił szczególne znaczenie współpracy uczelni z przemysłem stoczniowym, a której bezpośredni kontakt z młodzieżą szkól średnich w ramach spotkań.
Prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich Andrzej Bojanowski omówił przygotowywane targi BALTEXPO, będących komercyjnym spotkaniem branży okrętowej. Podkreślił poszerzenie tematyki o sektory morskie, takie jak porty, morska energetyka wiatrowa i budowa okrętów. Zwrócił też uwagę na obecność start-upów, ośrodków naukowo-badawczych oraz przedstawicieli administracji.
– Gospodarka morska w Polsce przeżywa w ostatnich latach swój niezwykle dynamiczny rozwój. Perspektywy na najbliższe lata są również bardzo obiecujące, a targi BALTEXPO mają szansę stać się kolejnym silnym impulsem rozwojowym dla branży morskiej oraz dla regionu pomorskiego. Uruchomiona już została strona internetowa wydarzenia z podstawowymi informacjami, rejestracja przebiega bez zakłóceń. Mamy bardzo dużo zgłoszeń, ale jeszcze trochę brakuje do targetu jaki sobie założyliśmy. Do organizacji BALTEXPO podchodzimy z dużym rozmachem – podkreślił Bojanowski.
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Rosyjski statek wpłynął na wody terytorialne Finlandii
Szwecja. Wszczęto procedurę ochrony wraku odkrytego przez Polaków
Wielki wyciek substancji ropopochodnej na Motławie powstrzymany. Możliwy powrót żeglugi
Nie ma czasu do stracenia. Europejska energetyka wiatrowa musi przyśpieszyć