Zakończyła się kompleksowa przebudowa Nabrzeża Indyjskiego w Porcie Gdynia, którą realizowała Grupa NDI, na podstawie umowy podpisanej w w grudniu 2022 roku. Jest to o tyle istotne, że ma to związek z realizowanymi tam przeładunkami m.in. zbóż.
Przebudowie podlegało 537 metrów bieżących nabrzeża. Inwestycja objęła m.in. wykonanie nowego, poszerzonego i pogłębionego nabrzeża, modernizację infrastruktury drogowo-kolejowej, rozbudowę estakady do przeładunku zboża oraz unowocześnienie wyposażenia nabrzeża, co znacząco zwiększa możliwości przeładunkowe terminala zbożowego i usprawni współpracę z terminalem produktów płynnych. Obejmowała wykonanie nowej palościanki wraz z płytą nabrzeża, wykonanie robót czerpalnych, przebudowę układu kolejowo-drogowego, nowych elementów wyposażenia nabrzeża oraz kosza przyjęciowego. Istniejące estakady zostały wydłużone, a stanowiska przeładunkowe obsługujące statki przeniesione.
– Przede wszystkim wykonaliśmy poszerzenie nabrzeża o 6 metrów, pogłębiliśmy dno przy nabrzeżu do 15,5 metra, co umożliwi dostęp do nabrzeża największym masowcom przypływającym do Portu Gdynia. Nowa ściana nabrzeża została wykonana z kotwionych, stalowych pali rurowych, a pomiędzy nimi pogrążono ścianki szczelne. Wykonane zostały praktycznie wszystkie nowe składowe przebudowanej infrastruktury. Wykonaliśmy również nowe sieci, począwszy od sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, sieci wodociągowej, sieci elektroenergetycznych czy sieci telekomunikacyjnej – zaznaczył Wojciech Krugły, Zastępca Dyrektora Projektu z Grupy NDI.
Wykonano też całkowicie nową nawierzchnię
kolejowo-drogowa, a łączna długość toru pojedynczego wynosi 1615 metrów.
Wybudowano 16 rozjazdów zwyczajnych, przystosowanych do pracy w
warunkach portowych. Powstało również nowe wyposażenie hydrotechniczne
na nowej linii odbojowej, czyli między innymi odbojnice i pachoły
cumownicze, które chronią nabrzeże i statek podczas cumowania. Dodatkowo
przebudowie podlegała też stalowa konstrukcja estakady podsuwnicowej,
która jest umiejscowiona wzdłuż nabrzeża i służy do przeładunku
produktów zbożowych.
Prace prowadzono też w obrębie zabytkowego elewatora, a więc magazynu zbożowego, który powstał w latach 30-tych XX wieku. Modernizacja tej estakady umożliwi przyszłemu użytkownikowi nabrzeża zbożowego zwiększenie ilości przeładunków. Wykonano też kosz przyjęciowy, który będzie służył do przyjmowania oraz załadunku produktów zbożowych.
Jednym z kilku wyzwań, które napotkała ekipa budowlana podczas przebudowy, była koordynacja prac z operacjami przeładunkowymi, które powadzi terminal Chane. Wojciech Krugły wskazał, że to terminal, który Jest to terminal, który zajmuje się przeładunkiem produktów płynnych, co stanowiło pewne utrudnienie realizacyjne, ale wspólnie z Portem Gdynia udało się wszystkie prace wykonać "bezkolizyjnie".
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął