Tunel pod Świną czeka na otwarcie, które nastąpi lada dzień. Wielu mieszkańców, jak i turystów zastanawia się, co stanie się z miejscowymi promami, które do tej pory transportowały ich do centrum miasta. Jak się okazuje, świnoujskie promy po otwarciu tunelu nadal będą funkcjonować, a ich kursy będą się odbywały regularnie. Przez tunel będzie można też przejechać autobusami.
W poniedziałek tunel pod Świną uzyskał podpis pod odbiorem straży pożarnej stwierdzający zgodność projektu z wykonaniem. Teraz decyzja w sprawie użytkowania trafi do wojewódzkiego nadzoru budowlanego.
Otwarcie tunelu wiąże się z szeregiem zmian w funkcjonowaniu miasta. Na początku lipca zostanie uruchomiona nowa linia autobusów, które będą przewozić pasażerów z centrum wyspy Uznam do centrum Świnoujścia na wyspie Wolin i Karsibór.
W rozmowie z Radiem Szczecin Paweł Szynkaruk, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich zapowiedział, że nie zabraknie tradycyjnych promów, które będą kursowały co pół godziny za dnia i raz na godzinę nocą. Pływać będzie też prom Karsibór na Przeprawie Centrum, który będzie przeznaczony do przewozu materiałów niebezpiecznych.
Dzięki tunelowi czas przemieszczenia się między wyspami ulegnie znacznemu skróceniu, jednak kierowcy muszą pamiętać o ograniczeniu prędkości do 50 km/h.
- Nie jest to tunel na sieci dróg ekspresowych, z tego powodu będą ograniczenia prędkości, będzie tu nadzór związany z odcinkowym pomiarem prędkości - dodaje Tomasz Kwieciński z GDDKiA w Szczecinie.
Inwestycja ta pochłonęła łącznie ponad 900 mln złotych.
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.
Przeprawa pod cieśniną Świny połączy wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii