Dzięki umowie zawartej pod koniec 2020 roku między Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście a Korporacją Budowlaną DORACO Port w Szczecinie zostanie przystosowany do przyjmowania i sprawnej obsługi większych statków z większą ilością towarów. Jednak to nie wszystko.
Prace nad projektem Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego zostały podzielone na kilka etapów. Pierwszy z nich zakłada rozbiórkę oraz oczyszczenie dna z ok. 3 tys. przedmiotów ferromagnetycznych (m.in. żelaza i kobaltu), w tym potencjalnie niebezpiecznych pochodzenia wojskowego.
Drugi etap stanowią prace hydrotechniczne i konstrukcyjne na nabrzeżu Dąbrowieckim, Chorzowskim i w Basenie Noteckim. Następnie na kolejnych odcinkach nabrzeża Chorzowskiego oraz na nabrzeżu Katowickim.
Kolejną składową projektu są roboty torowe, związane z nawierzchnią drogową oraz sieciami wodno- kanalizacyjnymi i elektryczno-teletechnicznymi.
Końcowy etap to wyposażenie i prace wykończeniowe. Równolegle do realizacji wymienionych etapów będą prowadzone prace czerpalne w akwenie Basenu Kaszubskiego oraz prace związane z wykonaniem obudowy wysp.
Harmonogram prac budowlanych został ułożony tak, by maksymalnie ograniczyć uciążliwości związane z prowadzeniem budowy i zachować ciągłość ruchu portowego. Zarówno załadunki i rozładunki prowadzone na nabrzeżach bezpośrednio sąsiadujących z placem budowy, jak i sam ruch jednostek w Basenie Kaszubskim będzie wpływał na możliwość niezakłóconej realizacji prac budowlanych.
Jakie będą efekty projektu?
• Pogłębienie akwenów portowych, które uzyskają głębokość 12,5 metra, czyli taką samą jak tor wodny Szczecin-Świnoujście. Większa głębokość akwenów pozwoli na dostosowanie portowych nabrzeży do nowych parametrów toru wodnego. Do szczecińskiego Portu będą mogły zawijać większe statki z większą ilością towarów niż obecnie, co zwiększy gospodarcze znaczenie Portu i samego Szczecina.
• Powstaną nowe nadbrzeża – Dąbrowieckie i zamykające Basen Notecki.
• Przebudowane zostaną istniejące nadbrzeża: Katowickie, Chorzowskie i Chorzowskie-Uskok i Gliwickie-Uskok na łącznej długości ok. 1300 metrów.
• Obudowa brzegów wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka na łącznej długości ok. 480 metrów.
• Modernizacja ok. 5,5 km torów i ok. 200 m dróg.
• Przebudowa sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych i teletechnicznych.
Realizacja powyższych prac zaplanowana jest na 34 miesiące. Koszt inwestycji to blisko 223 mln złotych. Projekt jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie UE z POIiŚ wynosi 150,2 mln złotych.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych