PMK
Ratownicy pracujący nad wrakiem statku Stellar Banner u wybrzeży Brazylii zatopili statek ponad trzy miesiące po tym, jak osiadł na mieliźnie. Masowiec o nośności 300 tys. dwt został celowo zatopiony 12 czerwca około 150 km od Maranhão.
Zarejestrowany na Wyspach Marshalla MV Stellar Banner osiadł na mieliźnie około 100 km od wybrzeża São Luís 24 lutego, po opuszczeniu terminal morski Ponta da Madeira Vale z ponad 270 000 ton rudy żelaza kierowanego do Chin. Wszystkich 20 członków załogi ewakuowano.
Statek został wydobyty z mielizny na początku tego miesiąca po usunięciu około 145 000 ton rudy żelaza z ładowni statku. Ze względu na stan statku podjęto decyzję o jego zatopieniu na głębszych wodach z resztkami rudy żelaza na pokładzie. Władze oświadczyły, że nie wierzą, iż pozostała ruda żelaza stanowi zagrożenie dla środowiska morskiego.
Stellar Banner jest własnością i jest zarządzany przez firmę Polaris w Korei Południowej i jest czarterowany przez brazylijskiego giganta wydobywczego Vale, aby transportować rudę żelaza z Brazylii do Chin.
Wkrótce po uziemieniu Vale poinformował, że Polaris Shipping statek doznał uszkodzenia dziobu w kanale żeglugi, gdy opuścił port i osiadł na mieliznę, by uniknąć zatopienia. Operację ratowniczą prowadził holenderski ratownik SMIT Salvage z pomocą brazylijskiej marynarki wojennej.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął