• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Spółka CPK chce pozyskać partnera, który doradzi ws. finansowania inwestycji

pc

04.09.2019 04:22 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Spółka CPK chce pozyskać partnera, który doradzi ws. finansowania inwestycji

Partnerzy portalu

Spółka CPK chce pozyskać partnera, który doradzi ws. finansowania inwestycji - GospodarkaMorska.pl

Spółka Centralny Port Komunikacyjny chce pozyskać partnera, który zaproponuje rozwiązania dot. finansowania inwestycji i jej późniejszego utrzymania – powiedział we wtorek prezes CPK Piotr Malepszak. Wskazał, że brani pod uwagę są m.in. partnerzy z doświadczeniem z Dalekiego Wschodu.

Malepszak wziął udział we wtorkowym panelu Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju poświęconym m.in. planowanej nowej strategii dla lotnictwa cywilnego w Polsce. Opracowanie do 2020 r. dokumentu dot. rządowej polityki rozwoju sieci lotnisk, z uwzględnieniem budowy CPK, w połowie czerwca br. zapowiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

„Naszą zagwozdką jest, jak znaleźć pieniądze na tę inwestycję. Dzisiaj wiemy, że nie jesteśmy w stanie sfinansować tego portu lotniczego z pieniędzy unijnych, czyli musimy szukać finansowania komercyjnego – różnego rodzaju” - mówił w Krynicy prezes spółki CPK.

„Te testy, te informacje, które mamy, wskazują, że inwestycja będzie rentowna w perspektywie następnych trzydziestu lat. To daje nam pewien spokój, ale opierając się na twardych danych dotyczących ruchu lotniczego patrzymy na tę inwestycję w kategorii +must have+. To nie jest tak, że ten aspekt finansowy będzie przeważał – on będzie bardzo znaczący” - precyzował.

„Liczby pokazują, że w perspektywie może nie dziesięciu lat - chociaż np. za trzy-cztery lata Okęcie dojdzie do skraju przepustowości - takie lotnisko musi powstać” - dodał. „Stąd warunek niezbędny posiadania nowej infrasruktury” - wyjaśnił.

„Pod kątem finansowania: rozpoczynamy dzisiaj współpracę z partnerami strategicznymi, którzy mają nam na to pytanie odpowiedzieć; głównie myślimy o kierunkach dalekowschodnich, które mają doświadczenie w budowie i zarządzaniu dużymi portami lotniczymi” - wskazał Malepszak.

„Doradztwo strategiczne, które chcemy zawrzeć, ma nam dać najlepszą odpowiedź, jak sfinansować to lotnisko i w jaki sposób to lotnisko utrzymywać” - uściślił zastrzegając, że w tym kontekście nie ma także jeszcze odpowiedzi, jak lotnisko będzie wyglądało i ile będzie kosztowało. „Tę kwestię określi plan strategiczny” – zaznaczył prezes CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, umożliwiające przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Docelowo lotnisko ma umożliwiać rozbudowę do przepustowości ok. 100 mln pasażerów. Według ostatnich zapowiedzi MI do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.