• <
PZT_980x120_gif_2020

Ruszyły prace pogłębiarskie na torze wodnym Świnoujście-Szczecin

Strona główna Porty, logistyka Ruszyły prace pogłębiarskie na torze wodnym Świnoujście-Szczecin
Ruszyły prace pogłębiarskie na torze wodnym Świnoujście-Szczecin - GospodarkaMorska.pl

ew/ums.gov.pl/PAP

13.05.2020 Źródło: własne

Na Zalewie Szczecińskim ruszyły prace pogłębiarskie, w ramach inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”. Rozpoczęła je pierwsza, z trzech mających docelowo pracować na torze, pogłębiarka - CSD Amazone.

"Roboty rozpoczną się od budowy dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, gdzie dokonano już kontrolowanego zatopienia dwóch kilkukilometrowych rurociągów refulacyjnych, tzw. sinkerów" – poinformował Urząd Morski w Szczecinie.

Jak wyjaśniono, na obu końcach każdego z rurociągów zostanie zainstalowany tzw. raiser - rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności. Od strony wyspy będzie on połączony z pontonem rozkładającym urobek, a od strony toru będą się do niego podłączać pogłębiarki.

"Nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości mniej więcej dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi" – podano. Na wyspy sinkerami będzie transportowany refulat wydobyty z dna.

Do wydobycia – jak poinformował Urząd Morski – jest ok. 23 mln m sześc. urobku. Łączna pojemność nowych pól refulacyjnych (wraz z rezerwą) wyniesie blisko 40 mln m sześc. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, które będzie zdolne przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych przez – jak oszacowano – najbliższych kilkanaście lat.

"Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych" - poinformowano.

Pierwsza pogłębiarka refulująco-ssąca, CSD Amazone rozpoczęła już prace. Wykonawcą robót budowlanych i pogłębiarskich jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków i budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do ok. 11 m.

Wartość projektu, realizowanego przy współudziale środków unijnych, wynosi 1,4 mld zł. Inwestycja ma się zakończyć w 2022 r.

 

 

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_gdańsk_390x100_2020
invest_gda_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 42,94 $ baryłka  0,30% 02:57
 Cyna 18343,00 $ tona 0,65% 15 paź
 Cynk 2397,00 $ tona -0,04% 15 paź
 Aluminium 1824,00 $ tona -0,65% 15 paź
 Pallad 2351,10 $ uncja  0,55% 02:12
 Platyna 867,00 $ uncja  0,16% 02:57
 Srebro 24,33 $ uncja  0,16% 02:58
 Złoto 1903,90 $ uncja  0,06% 02:58
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.