• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rosnące ceny paliwa niskosiarkowego zaczynają doskwierać azjatyckim liniom żeglugowym

PMK

08.01.2020 22:36 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rosnące ceny paliwa niskosiarkowego zaczynają doskwierać azjatyckim liniom żeglugowym

Partnerzy portalu

Rosnące ceny paliwa niskosiarkowego zaczynają doskwierać azjatyckim liniom żeglugowym - GospodarkaMorska.pl

Chociaż wydaje się, że przejście od 1 stycznia żeglugi na użycie paliwa o niskiej zawartości siarki (LSFO) minęło bez większych zakłóceń, firma konsultingowa Alphaliner zgłosiła przypadki bezczynności kontenerowców oczekujących na zgodne paliwo.

Konsultant odnotował „kilka przypadków załadowanych statków na kotwicy, najwyraźniej czekających na bunkier LSFO”. Ta sytuacja najbardziej dotknęła armatora Singapore International Lines (PIL) z Singapuru, który od końca ubiegłego miesiąca najwyraźniej zakotwiczył co najmniej sześć statków w swoim porcie macierzystym, oczekując na dostawy bunkra.

Jako główny węzeł bunkrowania w Azji Singapur ma wysokie zapotrzebowanie na LSFO, które podniosło cenę zgodnego paliwa do ponad 700 USD za tonę, z około 550 USD na początku grudnia.

Ta ogromna podwyżka szczególnie dotknie przewoźników wewnątrz Azji, biorąc pod uwagę, że bunkry przemysłowe HFO (ciężki olej napędowy) były dostępne w cenie poniżej 300 USD za tonę. W rzeczywistości nawet regionalni przewoźnicy, którzy byli w stanie zabezpieczyć dopłaty paliwowe o niskiej zawartości siarki od klientów, uznają ich teraz za nieodpowiednich do pokrycia dodatkowych kosztów operacyjnych.

Biorąc pod uwagę już teraz niewielkie marże dla przewoźników wewnątrz Azji, niektórzy operatorzy mogą zostać zmuszeni do racjonalizacji sieci i wycofania usług w nadchodzących tygodniach.

Tymczasem w głównym europejskim centrum bunkrowym w Rotterdamie sytuacja wygląda zupełnie inaczej, a LSFO wyceniane jest tam obecnie na 580 USD za tonę.

Jednak kilka większych statków bunkrujących w Rotterdamie ma zainstalowane skrubery do oczyszczania spalin i dlatego mogą kontynuować bunkrowanie przy użyciu HFO, przyjmując jedynie ograniczone LSFO dla portów, w których stosowanie skruberów jest zabronione.

Niezależne od liczby przewoźników sprzętu wyposażonych w płuczki spalin, kilka linii kontenerowych chce podwyższyć swoje dopłaty o zakres zawartości usług w przypadku transakcji spotowych i krótkoterminowych. CMA CGM ogłosiło w zeszłym tygodniu, że będzie pobierać swoje LSS20 (dopłatę za korzystanie z zawartości siarki) 1 lutego.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.