• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Polsko-japońska współpraca gospodarcza w trzech wymiarach. Na tapecie między innymi Port Zewnętrzny w Gdyni

gm24

20.01.2020 16:49 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Polsko-japońska współpraca gospodarcza w trzech wymiarach. Na tapecie między innymi Port Zewnętrzny w Gdyni

Partnerzy portalu

Polsko-japońska współpraca gospodarcza w trzech wymiarach. Na tapecie między innymi Port Zewnętrzny w Gdyni - GospodarkaMorska.pl

Współpraca w zakresie inwestycji bezpośrednich, innowacji w energetyce i dużych projektów infrastrukturalnych będą tematami polsko-japońskich sesji biznesowych organizowanych przez Polską Agencję Inwestycji. Rozmowy 21 polskich i 25 japońskich firm zainaugurował Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki wraz z Grażyną Ciurzyńską, p.o. Prezes PAIH.

Japonia to trzecia gospodarka świata i strategiczny parter naszego kraju w Azji. Tamtejsi inwestorzy wciąż należą do kluczowych w Polsce, a firmy znad Wisły w ciągu ostatniej dekady zwiększyły eksport do Japonii ponad dwukrotnie - z 270 mln euro w 2008 r. do 566 mln euro w 2018 r.

21 stycznia Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) organizuje sesje spotkań biznesowych 21 polskich i 25 japońskich firm, których celem jest pogłębienie partnerstwa w strategicznych obszarach - inwestycji bezpośrednich, innowacji w energetyce i dużych projektów infrastrukturalnych. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA prezentuje strategiczną inwestycję Port ewnętrzny, który będzie budowany w formule PPP.

Formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych.  Zgodnie z przyjętą przez Radę Ministrów „polityką w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego” Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamierza zrealizować strategiczną z punktu widzenia dalszego rozwoju inwestycję zwiększającą potencjał przeładunkowy portu oraz pozycję konkurencyjną w regionie Morza Bałtyckiego w tej formule.

Na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie, powstanie głębokowodny Port Zewnętrzny, wychodzący ponad obecny falochron ochronny, zwiększając powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Dzięki budowie Portu Zewnętrznego powstanie ponad 700 nowych miejsc pracy, a wpływy do budżetu Miasta Gdynia będą wynosić 22 mln zł.

Zaprezentowana zostanie także koncepcja rozbudowy Portu Centralnego w Gdańsku, którą promować będzie Sławomir Michalewski - wiceprezes zarządu ds. finansowych. Projekt obejmujący ok. 1400 ha akwenu i 410 ha powierzchni lądowej przewiduje powstanie m.in. dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich. Wybudowane zostaną także cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.