• <
ATC_CARGO_TOP

Paliwo niskosiarkowe jedną z przyczyn incydentu z udziałem promu P&O Ferries

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Paliwo niskosiarkowe jedną z przyczyn incydentu z udziałem promu P&O Ferries
Paliwo niskosiarkowe jedną z przyczyn incydentu z udziałem promu P&O Ferries - GospodarkaMorska.pl

ew

W grudniu 2017 r. doszło do incydentu z udziałem należącego do P&O Ferries promu Pride of Kent. Teraz okazało się, że jedną z przyczyn zdarzenia... było zastosowanie przez armatora paliwa niskosiarkowego.

Niebezpieczna sytuacja z udziałem statku pływającego dla brytyjskiego armatora miała miejsce 10 grudnia 2017 r. w Calais, gdy statek z 316 osobami na pokładzie wychodził z portu Calais, kierując się w stronę Dover. Niestety, w związku z panującymi wówczas warunkami atmosferycznymi, jednostka uderzyła w falochron, a następnie osiadła na mieliźnie. Na szczęście nikt nie odniósł żadnych obrażeń. Pasażerowie zostali jednak uwięzienia na jednostce. Do uwolnienia statku zaangażowane zostały dwa holowniki. Na samym promie uszkodzony został wał śrubowy oraz jeden ze sterów strumieniowych. Usunięcie uszkodzeń odbyło się w suchym doku.

Ponad rok od tamtych wydarzeń brytyjska komisja zajmująca się badaniem przyczyn wypadków (MAIB - skrót od: Marine Accident Investigation Branch) opublikowała szczegółowy raport wyjaśniający wszystkie okoliczności zdarzenia. W raporcie stwierdzono m.in., że załoga straciła kontrolę nad jednostką w trakcie wykonywania zwrotu w kierunku wejścia do portu. Określono, że manewr ten wykonywany był bardzo gwałtownie – i to przy silnym wietrze (jego prędkość osiągała nawet 110 km na godzinę), który napierał na lewą burtę. Cały proces charakteryzował się ograniczoną efektywnością i nie był dostatecznie dobrze nadzorowany przez załogę. Do tego doszło uszkodzenie jednego ze sterów strumieniowych.

Komisja stwierdziła, że choć określony przez załogę plan działania był właściwy, to nie wszyscy jej członkowie dysponowali odpowiednim doświadczeniem. Niewykluczone jednak, że do incydentu by nie doszło, gdyby nie koincydencja popełnionych błędów z usterkami technicznymi, które się pojawiły.

Eksperci z MAIB wskazali, że uszkodzenie jednego ze sterów strumieniowych, ograniczona efektywność silnika oraz zmniejszony ruch obrotowy wału śrubowego spowodowane były problemami, jakie wystąpiły z pompą paliwa. Badacze stwierdzili, że pojawiły się one w konsekwencji przejścia na paliwo o ultraniskiej zawartości siarki. Stosowane jest ono przez wielu armatorów w celu wypełnienia wymogów wynikających z obowiązującej od 2015 r. dyrektywy niskosiarkowej.

Przedstawiciele MAIB poinformowali równocześnie, że od czasu zdarzenia firma P&O Ferries zdążyła już odrobić lekcję dotyczącą bezpieczeństwa, mającą pomóc w zapobieganiu tego typu sytuacjom w przyszłości.

Prom Pride of Kent został zbudowany w 1991 r., a od 2003 r. obsługuje połączenie Calais-Dover.

Źródło:
promyskat.pl
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31709,00 $ tona -3,03% 18 cze
 Cynk 2873,00 $ tona -3,00% 18 cze
 Aluminium 2374,00 $ tona -2,18% 18 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.