• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pięć nowoczesnych lokomotyw dla LOTOS Kolej. Pierwsza już na torach (foto, wideo)

pc

05.03.2019 16:00 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pięć nowoczesnych lokomotyw dla LOTOS Kolej. Pierwsza już na torach (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Pięć nowoczesnych lokomotyw dla LOTOS Kolej. Pierwsza już na torach (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Pięć nowoczesnych elektrycznych lokomotyw dla LOTOS Kolej. Tabor gdańskiego przewoźnika powiększy się o dwa pojazdy typu E4DCU Griffin i trzy typu E6ACT Dragon 2. Uroczyste przekazanie pierwszych trzech lokomotyw odbyło się we wtorek w Gdańsku. Spółka kupiła je od firmy NEWAG i od razu włączyła do eksploatacji. Jeszcze tego samego dnia Griffin wyjechał ze stacji Gdańsk Olszynka do stacji Piekary Śląskie Szarlej z 35 wagonami wypełnionymi olejem napędowym i benzyną. Łączna masa inauguracyjnego pociągu to ponad 2 700 t brutto.

– Do LOTOS Kolej trafią bardzo dobre lokomotywy wyprodukowane przez NEWAG, są to lokomotywy sprawdzone, już w eksploatacji. Kupujemy dobre, polskie lokomotywy, które poprawią też warunki pracy maszynistów i na pewno będą też już zastępowały nasz wiekowy tabor LOTOS Kolej – mówi Anatol Kupryciuk, prezes LOTOS Kolej.

Dodał, że czwarta lokomotywa trafi do LOTOS Kolej na koniec kwietnia, a piąta na koniec maja.

– LOTOS Kolej jest z pewnością jedną z naszych najlepszych spółek, która należy do Grupy. LOTOS Kolej jest na drugim miejscu w kraju w swojej kategorii, a to, że dzisiaj pozyskuje już trzy naoczne, a sumie pięć nowych lokomotyw najwyższej klasy, nowej generacji, zbudowanych, przypominam, w rodzimej fabryce NEWAG na południu Polski, to tym bardziej wielka radość dla nas jako dla Grupy LOTOS – mówi Jarosław Wittstock, wiceprezes Grupy LOTOS ds. korporacyjnych.

Pojazd E4DCUd Griffin o mocy 5,6 MW przeznaczony jest do pracy towarowej i pasażerskiej. To elektryczna, dwukabinowa, czteroosiowa lokomotywa Dual Power z dodatkowym układem napędowym w postaci silnika spalinowego, osiągająca maksymalną prędkość 160 km/h. E4DCUd Griffin jest szeroki na 3,06 metra i wysoki na 4,28 metra. Długość pojazdu ze zderzakami to 19,9 metra.

Lokomotywa E6ACTa Dragon 2 natomiast jest pojazdem o mocy 5 MW przeznaczonym do prowadzenia pociągów towarowych. To elektryczna, dwukabinowa, sześcioosiowa lokomotywa osiągająca prędkość eksploatacyjną do 120 km/h. E6ACTa Dragon 2 jest szeroki na 3,075 metra i wysoki na 4,25 metra. Długość pojazdu ze zderzakami to 20,34 metra. 

– To są z pewnością najnowocześniejsze lokomotywy w Polsce, w szczególności lokomotywy Dragon 2 są pierwszymi sześcioosiowymi lokomotywami w pełni zgodnymi z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, to jest naprawdę najwyższy poziom europejskich wymagań. Są wyposażone w system ECTS poziomu 2., więc umożliwiają poruszanie się po wszystkich korytarzach transportowych w Polsce. Lokomotywy Dragon są przeznaczone stricte do przewozów towarowych. Lokomotywa charakteryzuje się bardzo dużą siłą pociągową, jest w stanie pociągnąć nawet pociąg o masie 4 tys. t. Lokomotywy Griffin są lokomotywami czteroosiowymi z troszkę niższą siłą pociągową, ale również bardzo dobrze nadają się do transportu towarowego. Ponadto lokomotywy Griffin dostarczone do LOTOS Kolej są wyposażone w tzw. moduł dojazdowy, który umożliwia pracę bez trakcji elektrycznej, czyli wszystkie prace manewrowe mogą być również wykonywane tą lokomotywą – tłumaczy Adam Magiera, dyrektor marketingu NEWAG.

Na mocy umów zawartych przez LOTOS Kolej, przez najbliższych siedem lat lokomotywy będą leasingowane, a następnie przewoźnik przejmie je na własność.

– W ostatnich dniach producent lokomotyw dostarczył LOTOS Kolej zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji nowo pozyskanych pojazdów kolejowych, zgodnych z TSI, bez ograniczeń na polskiej infrastrukturze kolejowej, a więc m.in. wyposażonych w ETCS, na czym szczególnie nam zależało. Wystawiliśmy świadectwa sprawności technicznej i już od 5 marca rozpoczynamy eksploatację nowego taboru – dodaje Krzysztof Wiktorowicz, członek zarządu LOTOS Kolej.

Z zakupu nowych lokomotyw szczególnie cieszą się maszyniści LOTOS Kolej.

– Jesteśmy bardzo wdzięczni Zarządowi Grupy LOTOS i LOTOS Kolej za tę decyzję. Tempo transakcji było błyskawiczne, udało się szybko doprowadzić do zakupu lokomotyw i do tego, że pierwszy pociąg wyruszył już w trasę. To dla wszystkich maszynistów większy komfort i bezpieczeństwo pracy – tłumaczy Radosław Czerniak, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Transportu Kolejowego Grupy LOTOS.

LOTOS Kolej to drugi największy przewoźnik kolejowy w Polsce pod względem pracy przewozowej. Aktualnie mająca siedzibę w Gdańsku spółka eksploatuje 128 lokomotyw i 4 235 wagonów, świadcząc usługi dla spółek Grupy Kapitałowej LOTOS i dla klientów zewnętrznych.

LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz dla polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.

LOTOS to także sieć blisko 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego przewoźnika kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.