PMK
Mimo wprowadzenia przepisów o użyciu paliw niskosiarkowych Zarząd Kanału Sueskiego będzie dalej pozwalał na spalanie ciężkiego oleju napędowego na swoim obszarze, bez potrzeby użycia płuczek spalin. Dodatkowo władze obiektu zakazały użycia skruberów w czasie tranzytu kanałem.
Oznacza to, że statki z zainstalowanymi skruberami muszą wyłączyć systemy oczyszczania spalin podczas 12-godzinnego przejścia kanałem, uwalniając w ten sposób zanieczyszczenia do atmosfery.
W okólniku 8/2019 wydanym w niedzielę SCA stwierdziło, że „nie wprowadza żadnych ograniczeń dotyczących oleju napędowego” dla statków korzystających z kanału „do czasu ratyfikacji załącznika V1 do konwencji MARPOL” przez Egipt.
Ten sam okólnik stwierdza również, że „zabrania się” zrzutu wody morskiej do kanału podczas tranzytu „w każdych okolicznościach”.
Globalny pułap siarki 0,5% na paliwo morskie dla statków niewyposażonych w płuczki wszedł w życie 1 stycznia, za zgodą wszystkich państw członkowskich, w tym Egiptu. Jednak rządy muszą oficjalnie uchwalić przepisy w swoich krajach, aby rozporządzenie stało się wykonalne.
Wciąż istnieje wiele państw, takich jak Egipt, które jeszcze nie ratyfikowały załącznika V1 do konwencji MARPOL, co może podważyć sukces IMO 2020.
Zakładając, że Egipt ostatecznie ratyfikuje załącznik V1, zakaz scrubberów z otwartą pętlą przez SCA stanowi kolejny problem dla armatorów, którzy zainwestowali w technologię w celu zmniejszenia wyższych kosztów LSFO (olej napędowego o niskiej zawartości siarki).
Około 80% systemów płuczki zainstalowanych na statkach jest typu otwartej pętli. Wykorzystują one wodę morską do oddzielania zawartości siarki od paliwa przed wejściem do lejka wydechowego statku. Kwas siarkowy jest przechowywany na pokładzie w celu bezpiecznego zrzutu w wyznaczonym porcie, podczas gdy woda myjąca jest odprowadzana z powrotem do morza.
Szereg niezależnych badań miało na celu udowodnienie, że stosowanie skruberów z otwartą pętlą jest „bezpiecznym i skutecznym sposobem spełnienia wymagań IMO 2020”, ale operatorzy statków mają problem z przekazaniem tego komunikatu. W rzeczywistości ponad 80 portów na całym świecie zabroniło stosowania skruberów z otwartą pętlą na swoich wodach terytorialnych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny