PMK
Japońskie Mitsui O.S.K. Lines (MOL) połączyło siły z rodzimymi firmami Asahi Tanker, Exeno Yamamizu Corporation i Mitsubishi Corporation, by skupić się na rozwoju bezemisyjnych statków napędzanych elektrycznie.
Partnerzy stworzyli nową firmę, e5 Lab, której celem będzie budowa pierwszego na świecie bezemisyjnego tankowca do 2021 roku. Będzie to jednostka żeglugi przybrzeżnej, wyposażona w akumulatory o wysokiej pojemności. Ma ona pływać po Zatoce Tokijskiej.
Nowa firma opracuje platformę do świadczenia szeregu usług wykorzystujących statki o napędzie elektrycznym i inne najnowocześniejsze technologie. Celem jest wykorzystanie tej platformy do wspierania zrównoważonego wzrostu i rozwoju w branży żeglugi morskiej.
Firma opracuje również inne rodzaje statków o napędzie elektrycznym, aby sprostać następującym wyzwaniom:
- kontrolowanie emisji gazów cieplarnianych i pomaganie w zwalczaniu negatywnych skutków zmian klimatu poprzez przekształcanie statków w napęd elektryczny;
- poprawa środowiska pracy i zmniejszenie niedoborów załogi poprzez modernizację pokładowych systemów łączności;
- wykorzystanie wyrafinowanych technologii czujników w celu poprawy konserwacji i zarządzania statkami;
- wykorzystywanie autonomicznych technologii i big data, aby zapewnić załogom wsparcie na lądzie i przyczyniać się do bezpiecznych, niezawodnych i wydajnych operacji na statkach;
- zaproponowanie norm dotyczących szybkiego i szerszego zastosowania technologii nowej generacji;
- wykorzystanie akumulatorów o dużej pojemności, aby zapewnić awaryjne zasilanie.
Ponadto e5 Lab będzie aktywnie promować elektryfikację statków przybrzeżnych i oceanicznych oraz gromadzić technologie, zasoby ludzkie i wiedzę operacyjną niezbędną do osiągnięcia celu 50% redukcji emisji gazów cieplarnianych wyznaczonego przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO).
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody