PMK
Rozwój morskich farm wiatrowych generuje coraz więcej inwestycji w infrastrukturę portową na całym świecie. Najnowszym przykładem może być port Lindo w duńskim Odense, który zamówił nowy ciężki dźwig z udźwigiem do 308 ton i wysokością 96,7 metrów. Urządzenie to sposób na przygotowanie się portu do załadunku i rozładunku dużych turbin wiatrowych.
- Wraz z zakupem nowego mega dźwigu umacniamy swoją kluczową rolę jako jeden z największych na świecie graczy portowych w zielonej transformacji - powiedział Carsten Aa, prezes portu.
Port Lindø w Odense jest największym portem w Danii pod względem powierzchni, obejmującym 6,4 mln mkw., którego rozbudowa planowana jest na 2020 rok. Obiekt znajdujący się strategicznie między Morzem Północnym a Morzem Bałtyckim, który przygotowuje się na rosnące rozmiary przyszłych morskich turbin wiatrowych, zdecydował się na zakup największego na świecie dźwigu mobilnego portowego od firmy Liebherr z niemieckiego Rostocku.
LHM 800 to największym i najmocniejszym kiedykolwiek zbudowanym przez Liebherr. Wbudowany silnik elektryczny ma na celu zaoszczędzenie w porcie do 300 ton emisji CO2 rocznie i sprawia, że dźwig nie emituje spalin w tym samym czasie, gdy energia wytwarzana jest przez wiatraki. Z zainstalowanym bębnem linowym o długości 300 metrów żuraw może poruszać się do 600 metrów po nabrzeżu.
Dzięki nowemu dźwigowi Lindø będzie w stanie podnieść gondole do morskich farm wiatrowych o wadze do 400 ton wyłącznie za pomocą dźwigów mobilnych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny