ew
Jak poinformowało na swojej stronie konsorcjum Airbus - w tym tygodniu rozpoczęła się współpraca z operatorem i właścicielem statków, firmą Wilhelmsen. Jej przedmiotem jest projekt dostawy małych przedmiotów na pokład statków znajdujących się na kotwicowisku. Jest to pierwsza próba wdrożenia takich rozwiązań w warunkach portowych.
Pierwszy lot z dostawą wyleciał z przystani Marina South w Singapurze. Dron Airbus Skyways miał przetransportować 1,5 kg ładunku (były to materiały wydrukowane na drukarce 3D). Poruszał się po "korytarzu powietrznym" i miał do pokonania odcinek 1,5 km. Bez większego problemu wyglądował bezpiecznie na pokładzie wielozadaniowego serwisowca offshore Swire Pacific Offshore a następnie wrócił do swojej bazy. Cała dostawa, od startu, do lądowania z powrotem w bazie, zajęła zaledwie dziesięć minut.
Komentując udany pierwszy lot dostawy, Marius Johansen, wiceprezes ds. Handlowych Wilhelmsen Ships Agency powiedział: "Ta sprawdzona i bezproblemowa obsługa dostaw małych ładunków z drona na statek, w jednym z najbardziej ruchliwych portów świata, dowodzi naszej ciężkiej pracy i tego, że projekt, w który zainwestowaliśmy wraz ze swoimi partnerami jest olbrzymim sukcesem".
Według założeń, transport dronem ma przyspieszyć czas dostaw, obniżyć i koszt a także ograniczyć korzystanie z nieekologicznych, małych łodzi dostawczych.
Johansen dodaje: „Dostarczenie podstawowych części zamiennych, artykułów medycznych czy gotówki na pokład za pośrednictwem małej łodiz kurierskiej jest docenianą częścią naszego portfolio, którą zapewniamy codziennie, w portach na całym świecie. Noweoczesne technologie, jak te testowana obecnie to nowe, atrakcyjne narzędzie, dzięki któremu możemy popchnąć naszą branżę do przodu".
Podczas następnych prób, dron ma przetransportować cięższe, 4-kilogramowe ładunki i poruszac się wzdłuż korytarzy powietrznych o długości nawet 3 km. Dzięki projektom z użyciem bezzałogowych statków powietrznych w branży morskiej -mozna, według szacunków, przyspieszyć dostawy nawet sześciokrotnie, znacznie zmniejszych emisję dwutlenku węgla a także zmniejszyc wyryko typowych wypadków w ruchliwych portach.
Wilhelmsen and Airbus trial world’s first commercial drone deliveries to vessels at anchorage from Wilhelmsen group on Vimeo.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Konflikt rosyjsko-ukraiński potęguje problemy na rynku węgla. Zapasy w największych terminalach maleją a ceny rosną
Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny