• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Bałtycki Indeks Towarowy z ogromnym spadkiem

PMK

02.02.2019 22:57 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Bałtycki Indeks Towarowy z ogromnym spadkiem - GospodarkaMorska.pl

Widać efekty słabego sezonu w segmencie transportu towarów masowych. W poniedziałek Bałtycki Indeks Towarowy spadł do niskiego poziomu 645 punktów, aż o 451 pkt mniej niż przed ponad tygodniem.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Najwięcej spadł index capesize, o 621 pkt., do 949 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 17,323 dolarów dziennie.

Indeks panamaxów z kolei spadł o 480 punktów, do 592 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 9,384 dolarów dziennie.

Mniejsze statki tradycyjnie notują niższe fluktuacje stawek. Indeks supramaxów spadł o 20 pkt do 721 pkt, a handysize wzrósł o 45 pkt do 581 pkt.

Chiński popyt na rudę żelaza i węgiel pozostaje głównym motorem stawek frachtowych masowców, jak na razie równoważąc wszelkie negatywne skutki związane z wojną handlową między USA a Chinami.

Chiny mocno obniżyły swoje wydobycie żelaza z powodu mocnego smogu. Chińskie huty będą więc zmuszone importować ten surowiec z innego źródła. Dodatkowo rząd Państwa Środka będzie dalej wprowadzał obostrzenia mające poprawić jakość powietrza w kolejnych trzech latach.

Do 2020 roku branża przewozów masowych zmieni się nie do poznania. Będziemy świadkami bankructw i konsolidacji na rynku. Najlepsi armatorzy będą operować dużą flotą, która pozwoli im lepiej dostosować się do następnych kryzysów. Zmarginalizowana zostanie za to rola mniejszych przewoźników.

Kolejne 3 lata obfitować powinny więc w wiele zmian.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.