• <
bulk_cargo_port_szczecin

Zobacz, jak ma wyglądać Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu (wizualizacje, wideo)

pc

21.05.2019 04:52 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Zobacz, jak ma wyglądać Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu (wizualizacje, wideo)

Partnerzy portalu

Zobacz, jak ma wyglądać Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu (wizualizacje, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu coraz bliżej. W niedzielę Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zaprezentował wizualizacje tej inwestycji i jednocześnie rozpoczął cykl spotkań społecznych, które mają zapoznać mieszkańców miasta z tym projektem. – To gwarancja dalszego rozwoju portu, miasta i Polski – poinformował ZMPSiŚ.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy będzie zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG.

„Jest to najlepszy wybór spośród branych pod uwagę wariantów. Terminal spełniać będzi najwyższe standardu bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Jego umiejscowienie nie ograniczy dostępu do obiektów turystycznych i nie obniży walorów wypoczynkowych miasta, a przypływające kontenerowce będą dodatkową atrakcją turystyczną. Podobne terminale z powodzeniem funkcjonują w miastach odwiedzanych przez tysiące turystów, np: w Barcelonie, Valencii, Pireusie czy La Spezii” – poinformował ZMPSiŚ.

Terminal ma zostać wybudowany zgodnie z zasadą „minimalizacji ingerencji w środowisko naturalne i otoczenie”. „Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie, co zapobiegnie niepotrzebnej wycince drzew. Dostęp od strony lądu przewiduje budowę drogi dojazdowej o długości prawie trzech kilometrów od projektowanego węzła Łunowo na drodze S3 oraz torów kolejowych. Oba dojazdy ominą część mieszkalną Warszowa. Część ładunków będzie transportowana także żeglugą śródlądową.

W pobliżu terminalu powstaną parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz tory zdawczo odbiorcze. Terminal Kontenerowy będzie umożliwiał równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Rocznie będzie można przeładować w nim około 1,5 miliona TEU. Terminal będzie mógł przyjąć największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. W zależności od stopnia zautomatyzowania, w Terminalu Kontenerowym zatrudnienie znajdzie od 600 do 1 000 osób, wśród nich wielu inżynierów i techników” – poinformował ZMPSiŚ.

W umowie na budowę terminalu kontenerowego zagwarantowana będzie budowa promenady wzdłuż plaży na Warszowie wraz z niezbędną infrastrukturą. Powstaną: droga do plaży, ścieżka rowerowa, duży parking, oświetlenie, toalety, miejsca do prowadzenia działalności handlowej i gastronomicznej, stojaki rowerowe oraz punkt widokowy. „Inwestycje te z pewnością uatrakcyjnią propozycję spędzania wolnego czasu mieszkańcom: Warszowa, Łunowa, Przytoru, Ognicy i Karsibora. Zagospodarowana i strzeżona plaża oraz promenada wzbogacą ofertę turystyczną tej części Świnoujścia, a powstała infrastruktura może posłużyć do dalszej rozbudowy miasta w kierunku Międzyzdrojów” – zapewnił ZMPSiŚ.

Zarząd zespołu portów Szczecin-Świnoujście podkreślił, że decyzja o budowie terminalu podyktowana jest potrzebą dalszego rozwoju portu w Świnoujściu, by „dalej być nowoczesnym i konkurencyjnym”. To czy projekt zostanie zrealizowany, zależy od dokładnej analizy rynkowej i decyzji inwestora zewnętrznego. Do dzisiaj podpisano kilka listów intencyjnych w tej sprawie.

Kolejne spotkania z mieszkańcami, które mają przybliżyć koncepcję Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego, odbędą się w Świnoujściu:

•    9 czerwca, godzina 12:00, Sala Teatralna MDK, ul. Matejki,
•    16 czerwca, godzina 12:00, filia MDK na Warszowie, ul. Sosnowa 18.

Świnoujście wspólnie ze Szczecinem tworzy największy na Bałtyku zespół portów, który w 2018 r. obsłużył rekordowe 28,6 mln ton towarów. W Świnoujściu w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób. Port w Świnoujściu ma znaczenie strategiczne nie tylko dla Polski, ale także dla Czech i Słowacji. Dzięki temu powstaje droga S3 i modernizowany jest szlak kolejowy – poinformował ZMPSiŚ.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w liczbach:

•    do 1000 nowych, dobrze płatnych, miejsc pracy, głównie dla inżynierów i techników,
•    najwyższe standardy bezpieczeństwa i poszanowanie środowiska naturalnego,
•    zaplecze terminalu zajmie do 68 ha, nie jak niektórzy podają 500 ha,
•    budowa S3 i modernizacja linii kolejowej,
•    przeładunek 1,5 mln TEU rocznie,
•    zagospodarowanie plaży na Warszowie, budowa promenady, parkingu turystycznego, drogi dojazdowej i ścieżek rowerowych,
•    obsługa statków do 400 metrów.

Głębokowodny Terminal kontenerowy – folder

Prezentacja techniczna

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.