Paweł Kuś
Komisja Europejska dofinansuje fiński plan budowy małego terminala LNG w Haminie. Na ten cel Unia da 28 mld euro.
KE stwierdziła, że projekt wpisuje się w strategię unijną, bo wspiera ograniczenie emisji dwutlenku węgla i zabezpiecza energetycznie region Skandynawii.
- Hamina to tylko jeden z wielu terminalu, które powstaną w Finlandii. Małe terminale LNG zapewnią źródło czystej energii i zdywersyfikują rynek energetyczny – powiedziała Margrethe Vestager, komisarz unijny.
Hamina to część planu Finlandii na stworzenie sieci małych terminali LNG, które pełniłyby funkcję stacni paliw dla statków i dodatkowego źródła gazu dla skandynawskiego kraju. Obiekt ma także wpisać się w transeuropejską sieć transportową TEN-T.
Hamina pomieści 30 tys. metrów sześciennych gazu. Unijna dotacja pokryje 30 proc. całego kosztu inwestycji. Resztę kwoty pokryje deweloper i późniejszy operator terminalu. To już drugie dofinansowanie na obiekt LNG wywalczone przez Finlandię. Podobny projekt otrzymał pieniądze we wrześniu zeszłego roku. Ten terminal będzie ulokowany w Pori, a jego budowa ma skończyć się na jesieni tego roku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny