• <
PZT_1100x200_gif_2020

Tunel pod Martwą Wisłą zmienił nazwę

Tunel pod Martwą Wisłą zmienił nazwę - GospodarkaMorska.pl

GospodarkaMorska.pl/PAP

18.09.2016 Źródło: własne

Tunel pod Martwą Wisłą otrzymał imię  arcybiskupa Tadeusza Gocłowskiego. W piątek odsłonięto tablicę upamiętniającą zmarłego kilka miesięcy temu byłego metropolitę gdańskiego.  Decyzję w tej sprawie  podjęto w czerwcu.

Uchwała w tej sprawie, której projektodawcą był prezydent miasta Paweł Adamowicz, została przyjęta jednogłośnie przez 31 obecnych na sesji radnych. „Nie tak dawno z dużym smutkiem żegnaliśmy metropolitę gdańskiego ks. abp. Tadeusza Gocłowskiego i mógłbym moje uzasadnienie na tym zakończyć. Mamy świeżo w pamięci jego zaangażowanie od lat 80. XX wieku, poprzez lata 90. – wspieranie „Solidarności”, jego udział w przygotowaniach do rozmów Okrągłego Stołu” – mówił Adamowicz uzasadniając swój wniosek. Dodał, że „trudno sobie wyobrazić przyszłą historię Gdańska, bez rozdziału na temat abp. Tadeusza Gocłowskiego”.

Tadeusz Gocłowski urodził się 16 września 1931 roku w Piskach, gdzie rodzice zakupili gospodarstwo rolne, po powrocie z emigracji w USA.

31 grudnia 1984 r. po śmierci biskupa Lecha Kaczmarka został mianowany na biskupa gdańskiego. Od 25 marca 1992 r. był arcybiskupem metropolitą gdańskim. Sprawowanie urzędu zakończył 26 kwietnia 2008 r. Był jednym z przedstawicieli Kościoła, który w latach 1988-89 brał udział w rozmowach strony opozycyjnej z władzami PRL w Magdalence przygotowującymi do obrad Okrągłego Stołu. W 2011 roku odznaczony został Orderem Orła Białego. 28 kwietnia br. gdańscy radni przyznali mu tytuł honorowego obywatela miasta Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą został oddany do użytku 24 kwietnia. Ma długość 1,4 km i przebiega na głębokości - w najniższym miejscu - prawie 35 m. Będąc częścią Trasy Słowackiego łączącej gdański port lotniczy z portem morskim, tunel pozwolił na pokierowanie ruchem dużych ciężarówek tak, by omijały one ścisłe centrum Gdańska.

Koszt budowy tunelu wraz z pobliskim rondem to 885 mln zł brutto; w 85 proc. inwestycja była dofinansowana z funduszy UE. Pierwotnie zakończenie budowy tunelu planowano na październik 2014 r. Na przedłużenie realizacji inwestycji wpływ miało ogłoszenie upadłości trzech polskich firm, które wygrały przetarg na budowę oraz trudności techniczne.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33420,00 $ tona -0,79% 12 maj
 Cynk 2984,00 $ tona -0,67% 12 maj
 Aluminium 2474,00 $ tona -2,94% 12 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.