• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Rzeczny port w Kędzierzynie-Koźlu dostanie nowe życie

18.11.2015 11:27 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rzeczny port w Kędzierzynie-Koźlu dostanie nowe życie
Rzeczny port w Kędzierzynie-Koźlu dostanie nowe życie - GospodarkaMorska.pl

Rzeczny port w Kędzierzynie-Koźlu będzie zrewitalizowany. Na jego terenie powstaną również nowe terminale przeładunkowe. W ratuszu miasta podpisano umowę w tej sprawie.

To bardzo dobra wiadomość dla włodarzy portu oraz dla mieszkańców Kędzierzyna Koźla i okolic. Dzięki inwestycji powstanie 120 nowych miejsc pracy przy obsłudze terminali oraz kilkuset kolejnych etatów w spółkach i jednostkach współpracujących z portem. Całkowity koszt realizacji projektu szacowany jest na 360 mln zł.

Sygnatariuszami umowy byli prezydent Kędzierzyna-Koźla Sabina Nowosielska, prezes Kędzierzyńsko-Kozielskiego Parku Przemysłowego (KKPP) Wiesław Skwarko oraz prezes spółki Kędzierzyn-Koźle Terminale Zbigniew Żuk. Projekt rewitalizacji portu zakłada budowę terminali przeładunkowych dla "masowych produktów chemicznych oraz sypkich" oraz terminala kontenerowego. W informacji prasowej podano, że rewitalizacja i rozbudowa portu pozwoli na stworzenie docelowo

W ramach umowy gmina Kędzierzyn-Koźle zobowiązała się do wyremontowania lub budowy drogi do portu oraz do przekazania do końca tego roku aportem dla Kędzierzyńsko-Kozielskiego Parku Przemysłowego terenu portu - łącznie z wodami ok. 35 hektarów. Teren ten inwestor ma najpierw dzierżawić, a po wykonaniu określonej w umowach części inwestycji o wartości kilkudziesięciu mln zł będzie miał prawo do jego wykupu.

Dodajmy, że obok budowy zakładów chemicznych w Kędzierzynie-Koźlu, obecność nowoczesnego portu w Koźlu była jednym z najważniejszych czynników, wpływających na proces ożywienia gospodarczego oraz odbudowy regionu po wyniszczających latach drugiej wojny światowej. Aktualnie port stanowi jedynie namiastkę swojej dawnej świetności, jednak w ostatnim okresie pojawiła się realna szansa na rewitalizację, przywracającą mu należytą funkcję i znaczenie w globalnym transporcie.

Powstanie w latach 30-tych XX wieku ponad 40 km Kanału Gliwickiego oraz wyposażenie w nowoczesną infrastrukturę i bogate zaplecze logistyczne portu rzecznego w Koźlu, zaowocowało zintensyfikowaniem transportu towarów z obszaru Górnego Śląska. Pierwsza połowa ubiegłego wieku to czas największej eksploatacji portu, który w szczytowym momencie umożliwiał przeładunek towarów o masie około 3,8 mln ton rocznie. Niestety z biegiem lat, za sprawą załamania koniunktury gospodarczej w latach 80-tych oraz rezygnacji z transportu rzecznego na rzecz transportu kołowego, nastąpił stopniowy regres użyteczności portu, który stracił pozycję logistycznego centrum regionu. Taki stan rzeczy w konsekwencji doprowadził do zamknięcia obiektu na początku obecnego stulecia, „skazując” pozostałą infrastrukturę na dewastację i niszczenie.

 

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37862,00 $ tona 0,23% 14 paź
 Cynk 3551,00 $ tona 4,17% 14 paź
 Aluminium 3151,00 $ tona 2,47% 14 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.