• <
bulk_cargo_port_szczecin

Rząd chce odbudować potęgę Pomorza. Lista 11 inwestycji i działań

01.09.2015 11:54 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rząd chce odbudować potęgę Pomorza. Lista 11 inwestycji i działań

Partnerzy portalu

Rząd chce odbudować potęgę Pomorza. Lista 11 inwestycji i działań - GospodarkaMorska.pl

Rząd chce inwestować w Pomorze. Na liście działań, które zamierza przeprowadzić lub już przeprowadził znalazło się m.in. usprawnienie obsługi celnej w portach, budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą, „Program ochrony brzegów morskich”, odbudowa potencjału polskiego przemysłu stoczniowego, udział Polskiej Grupy Zbrojeniowej w programie „Miecznik” i „Czapla”.

„Porty 24h” – szybsze odprawy w portach

Ustawa o ułatwieniach w działalności gospodarczej zobowiązała od 2015 r. wszystkie instytucje uczestniczące w odprawie granicznej w portach morskich do przeprowadzania swoich czynności w ciągu 24 godzin w sposób jak najmniej uciążliwy dla importerów i operatorów. Odpowiedzialną za koordynację tych prac w ramach pakietu „Porty24h” jest Służba Celna. Rozwiązanie to pozwala polskim portom konkurować na równiej stopie z najlepszymi portami w Europie. Przez Polskę przechodzi coraz więcej towarów i dzięki temu przejmujemy coraz większą część rynku europejskiego. W ramach projektu „Porty 24h” Służba Celna uruchomiła specjalną informatyczną platformę komunikacyjną, która służy szybszej wymianie informacji m.in. o zaawansowaniu procesów kontrolnych towarów czy weryfikacji dokumentów.

Budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą

Nowy most na Martwej Wiśle jest fragmentem inwestycji modernizacyjnej na linii kolejowej nr 226 obejmującej 12-kilometrowy odcinek między Pruszczem Gdańskim a stacją Gdańsk Port Północny. Koszt budowy mostu to 35 mln zł, a koszt całej inwestycji to 370 mln zł. Inwestycja usprawni transport towarów koleją do Portu w Gdańsku. Dzięki nowej przeprawie wzrośnie bezpieczeństwo, a pociągi pojadą szybciej – do 100 km/h i będą mogły przewozić cięższe ładunki. Za sprawą dwóch torów – zamiast jednego – sześciokrotnie zwiększy się przepustowość, nawet do 200 pociągów na dobę. Przełoży się to na zwiększenie konkurencyjności Portu Gdańsk. Na przebudowie skorzysta również żegluga – wysokość mostu nad rzeką wyniesie ponad 8 metrów, a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów.

„Program ochrony brzegów morskich”

31 sierpnia Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zmiany ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Programu ochrony brzegów morskich”. Celem Programu jest m.in. wzmocnienie i utrzymanie systemu zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenów nadmorskich. Dokument przewiduje również stabilizację linii brzegowej, zapobieganie erozji i zanikowi plaż oraz degradacji klifów. Dzięki programowi możliwe będzie prowadzenie i rozszerzanie zakresu monitoringu stanu wybrzeża morskiego i strefy wód przybrzeżnych. Wprowadzone rozwiązania umożliwią urzędom morskim sprawniejsze wykonywanie ich obowiązków. Program finansowany jest m.in. z budżetu państwa, a minimalna roczna kwota wydatków z budżetu państwa wynosi 34 mln zł.

Odbudowa potencjału polskiego przemysłu stoczniowego

Mimo upadłości Stoczni Gdynia S.A. oraz Szczecińskiej Stoczni NOWA w ostatnich latach widać odbudowę i rozwój tego sektora w Polsce. W 2013 r. sprzedaż rynku stoczniowego w Polsce osiągnęła wartość 8,94 mld zł. W latach 2010-2013 przychody ze sprzedaży polskiego rynku stoczniowego rosły w tempie 11,7 proc. rocznie. Na koniec 2014 r. polskie stocznie posiadały zamówienia na 19 statków. Polski sektor stoczniowy w ostatnich latach dokonał gigantycznego skoku technologicznego i obecnie produkuje na najwyższym poziomie w skali Europy i świata. Udział polskich firm w europejskim rynku remontu statków sięga 10 proc. Wyprzedzamy pod tym względem m.in. Wlk. Brytanię, Włochy, Francję i Norwegię.

Udział Polskiej Grupy Zbrojeniowej w programie „Miecznik” i „Czapla”

Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) wraz z Ministerstwem Obrony Narodowej przygotowują projekt umowy dotyczącej dostawy sześciu okrętów dla Marynarki Wojennej RP w ramach programów „Miecznik” i „Czapla”. Zakładają one budowę trzech patrolowych okrętów z funkcją zwalczania min i trzech okrętów obrony wybrzeża.

Pozostałe działania, które znalazły się na liście: Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM), budowa Muzeum II Wojny Światowej, podpisanie listu intencyjnego w sprawie powołania Muzeum Sztuki Współczesnej w Gdańsku, budowa 6 domów "Senior Wigor", program „Maluch”, program „Maluch na uczelni”.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.