PMK
Fiński Skangas podpisał kontrakt ze Statoilem na przeładunek paliwa LNG, który ma się odbyć w litewskim terminalu w Kłajpedzie.
Do przeładunku dojdzie na początku stycznia tego roku. To będzie pierwszy w tym roku przeładunek w terminalu w Kłajpedzie.
Jednostka FSRU (Floating Storage Regasification Unit) w Kłajpedzie działa coraz dynamiczniej, jednak Litwini wciąż mają problemy ze sprzedażą gazu. Nie jest nim zainteresowana m.in. Łotwa, a transport LNG na Ukrainę uniemożliwia brak zgody rosyjskiego Gazpromu. Symboliczne ilości są obecnie eksportowane tylko do Estonii.
Litewskie FSRU, wydzierżawione od norweskiego Höegh LNG, pracę rozpoczęło w 2015 roku. Aby zwiększyć potencjał tego terminalu, Litwini chcą powiększyć jego przepustowość z 1,5 mld m3 do 3,8 mld m3 rocznie. W tym celu musieli m.in. wybudować gazociąg Kłajpeda-Kueszenai. Ten połączy z portem w Kłajpedzie planowany na 2020-2021 rok magazyn gazu w Syderiai.
Dzięki importowi LNG Litwa uniezależniła się od dostaw z Rosji. Zdaniem Litwinów sprowadzany z Norwegii skroplony gaz jest dużo tańszy od tego przesyłanego gazociągami Gazpromu.
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze
Nowe sankcje na Rosję mają dotyczyć żeglugi i portów