Paweł Kuś
Drugi największy port świata – Singapur – zanotował w maju wzrost przeładunków kontenerów, poraz pierwszy od roku - wynika z danych zarządu obiektu (MPA).
Przez port w maju przewinęło się łącznie 2,665 mln TEu, o 1,6 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok temu. To duża poprawa po fatalonym poprzednim roku, zakończonym wynikiem ok. 31 mln TEU, o prawie 7 proc. mniej niż w 2014. Najgorszym z zeszłorocznych miesięcy okazał się wrzesień, gdzie spadek wyniósł aż 13,5 proc., z 2,8 do 2,43 mln TEU. Przyszłość nie musi rysować się w czarnych barwach – przekonują eksperci z agencji Drewry.
Drewry przewiduje, że średnio w każdym roku popyt na przeładunek kontenerów w portach będzie rósł o 4,5 procent do 2019 roku. Oznacza to dodatkowe 168 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), co da łącznie 850 mln TEU obrotu w portach. Wzrost w 60 proc. będzie napędzany przez Azję. Z kolei wejście coraz większych kontenerowców oraz powstanie coraz większych aliansów zmusza globalnych operatorów portu do kolejnych inwestycji.
Jak wynika z danych Drewry, wszyscy z 23 do największych operatorów przeprowadzą rozbudowy swoich portów przez kolejne 5 lat. Najbardziej aktywne pod tym względem jest APM Terminals i DP World, choć to PSA International najmocniej powiększy swoje możliwości przeładunkowe, w szczególności w swoim macierzystym porcie w Singapurze. Operatorzy więcej inwestują też w projekty „od zera” na nowych rynkach zbytu.
Ogółem eksperci z Drewry uznali, że operowanie portami to opłacalny biznes, na który czeka jednak wiele wyzwań.
- Przeciętny zysk EBITDA tych firm waha się od 20-45 proc. przez ostatnie dwa lata. To świadczy o wiarygodności i solidności tych przedsiębiorstw. Taki wynik może być jednak ciężko utrzymać w przyszłości, gdy pojawią się coraz większe jednostki i alianse – ocenia Neil Davidson, starszy analityk w Drewry. - To jedyne w swoim rodzaju wyzwanie. Porty zmuszone są nie tylko do większych inwestycji, wzrosną także ich koszty operacyjne dodaje.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?