pc
Port Gdańsk rozbuduje i zmodernizuje sieć drogowo-kolejową w Porcie Zewnętrznym. Umowę w tej sprawie podpisano w Gdańsku we wtorek. Wartość inwestycji to ok. 176 mln zł.
– Ostatnimi czasy widzieliśmy, że jest coraz większa kongestia jeżeli chodzi o towary wprowadzane i wyprowadzane z naszego portu, dlatego te inwestycje mają usprawnić odbiór i dostarczanie tych towarów. Oprócz tego będziemy portem jeszcze bardziej konkurencyjnym, ponieważ każdy będzie widział, że infrastruktura jest na tyle nowoczesna, bardzo dobrze skomunikowana z zapleczem, z drogami szybkiego ruchu, z autostradami, że kontrahenci będą wybierali nasz port – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Prace wykona wyłoniona w przetargu firma NDI S.A.
– Powstaną cztery obiekty inżynierskie, wiadukty oraz trzy przejścia nad rurociągami PERN-u i LOTOS-u. Również zostanie wykonany parking dla samochodów ciężkich oraz zmiana nawierzchni dróg dojazdowych w porcie. Prace planujemy rozpocząć pod koniec lipca, potrwają one do 30 października 2020 r. – mówi Jacek Szymański, dyrektor projektu NDI.
Remonty obejmą ulice Portową, Poinca, Kontenerową i Budowniczych Portu Północnego. Powstaną także dodatkowy tor do terminalu DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.
W rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl prezes ZMPG poinformował, że wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na wybór operatora planowanego w ramach inwestycji parkingu buforowego.
– Będzie prowadził nie tylko parking, ale również wybuduje stację benzynową z pełnym zapleczem gastronomicznym, tak aby kierowcy, którzy przyjeżdżają po te największe wolumeny, czyli po towary masowe, jak również kontenery, mieli w końcu godne warunki pracy i odpoczynku – mówi Greinke.
85 % wartości kontraktu podpisanego między ZMPG a NDI stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu CEF (Connecting Europe Facility).
Port Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku. W ubiegłym roku przeładowano tam rekordowe 40,6 mln t ładunków – o prawie 9% więcej niż rok wcześniej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza portem morskim w Gdańsku, który jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. W skład infrastruktury portowej wchodzi osiem nabrzeży o długości ponad 20 km. ZMPG podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny