• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Gdańsk 4. portem na Bałtyku. Padł historyczny rekord (foto, wideo)

pc

22.01.2019 13:31 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk 4. portem na Bałtyku. Padł historyczny rekord (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Port Gdańsk 4. portem na Bałtyku. Padł historyczny rekord (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Port Gdańsk 4. portem na Bałtyku. Padł kolejny historyczny rekord – w ubiegłym roku przeładowano tam ponad 49 mln t towarów, co oznacza wzrost o 20,7% i najwyższą dynamikę na polskim wybrzeżu. Ostateczny wynik jest o prawie 17% wyższy niż planowano.

– Główne grupy ładunków to drobnica, w której dominuje drobnica skonteneryzowana – 20 mln t. Druga grupa to szeroko rozumiane paliwa: ropa naftowa oraz produkty ropopochodne – ponad 15,5 mln t w roku 2018. Dodatkowo produkty masowe suche – w tej grupie dominuje węgiel – 7,2 mln t – wylicza Adam Kłos, dyrektor handlowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Łącznie w Porcie Gdańsk przeładowano 21,5 mln t ładunków drobnicowych (wzrost o ponad 18%). Grupa inne masowe, np. kruszywa, w 2018 r. osiągnęła wynik 3,9 mln t, czyli o prawie 14% lepszy niż w roku 2017. Do gdańskiego portu zawinęło także o 375 statków handlowych więcej niż w roku ubiegłym.

Kłos dodał, że wszystkie te grupy ładunkowe stanowią o uniwersalności Portu Gdańsk i mają perspektywy wzrostowe na najbliższe lata.

– Jeżeli mówimy o ładunkach typu ro-ro, to ta grupa również notuje kilkunastoprocentowy wzrost, w tym samochody handlowe 13% wzrost. Osiągnięty wynik w roku 2018 to 86 tys. przeładowanych aut – mówi Kłos.

Poinformował, że duże szanse rozwoju tego segmentu ładunków może dać planowana umowa joint venture między Stena Line a Hyundai Glovis Europe, która przy wykorzystaniu żeglugi bliskiego zasięgu ma umożliwić transport samochodów po europejskich portach. Decyzję w sprawie tego połączenia Komisja Europejska podjąć ma 13 lutego.

Celem na 2019 rok awans na 3. pozycję

Obecnie na terenie Portu Gdańsk działa ponad 20 operatorów, a jak zapowiadają przedstawiciele ZMPG, ich liczba będzie rosła, co przekłada się na wzrost przeładunków.

– Rok 2018 pozwolił nam przesunąć się o dwie pozycje w rankingu portów bałtyckich. I dziś Gdańsk jest na czwartej pozycji, wyprzedzając znacząco Kłajpedę i Goteborg, które jeszcze w roku 2017 były przed Gdańskiem. Przed nami już tylko trzy porty rosyjskie i nasza ambicja, aby w roku 2019 wskoczyć na podium i sięgnąć przeładunkami wolumenu ok. 53 mln ton – zapowiada Kłos.

Zapytany, czy plany rozwojowe Portu Kłajpeda stanowią zagrożenie dla Gdańska, odpowiedział, że  „pewnego rodzaju rywalizacja jest inspirująca".

– Mamy swój portfel inwestycji, cały zestaw planów, rozmów handlowych i koncentrujemy się na rozwoju. Prowadzimy cały szereg rozmów z interesariuszami, np. PKP czy Urzędem Morskim, aby realizowane projekty w strategiczny sposób wpływały na rozwój Portu Gdańsk – mówi Kłos.

Podkreślił, że w tej kwestii istotne są zarówno „przedpole”, czyli to, co dzieje się na wodach Zatoki Gdańskiej, jak i zaplecze, czyli drogi, kolej, a w dalszej perspektywie także żegluga śródlądowa.

Ok. 290 mln zł na inwestycje w 2019 r.


Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury, poinformował, że w ubiegłym roku udało się rozpocząć wszystkie duże projekty objęte dofinansowaniem unijnym.

– Czyli przebudowę nabrzeży w porcie wewnętrznym, a także budowę nowego układu drogowo-kolejowego w Porcie Północnym. Od 9 stycznia tego roku, kiedy podpisana została umowa na wybór wykonawcy przebudowy Nabrzeża Oliwskiego, właściwie cały ten program inwestycyjny wszedł z fazy projektowej w wykonawczą. Do tego szereg mniejszych zrealizowanych lub trwających projektów, a także to, czego nie widać, ponieważ trwają jeszcze prace koncepcyjne – mówi Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury.

W ubiegłym roku Port Gdańsk wydał na inwestycje ponad 100 mln zł. Kwota szacowana na ten rok to ok. 290 mln zł. Wśród planowanych przedsięwzieć Osowski wymienił m.in. przebudowę dróg i nabrzeży, budowę nowych parkingów oraz Centrum Kompetencji, gdzie prowadzone będą szkolenia operatorów urządzeń przeładunkowych dla portów w Gdańsku i w Gdyni, a docelowo także dla innych portów w Europie i na świecie. Jeżeli procedura przetargowa zostanie zrealizowana zgodnie z planem, pod koniec tego roku w gdańskim porcie również ma się rozpocząć budowa Infoboxu, czyli budynku użyteczności publicznej ze strefą gastronomiczną. Dzięki specjalnemu oświetleniu i ogromnemu napisowi „Infobox”,będzie on widoczny m.in. z molo w Brzeźnie i w Sopocie.

W 2017 roku przeładowano w Porcie Gdańsk 40,6 mln t ładunków.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza portem morskim w Gdańsku, który jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. W skład infrastruktury portowej wchodzi osiem nabrzeży o długości ponad 20 km. ZMPG podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.

Najważniejszą inwestycją ZMPG jest obecnie Port Centralny. Docelowo na ok. 500 ha powstanie kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja będzie realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Port Centralny otrzymał rządowe wsparcie m.in. Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Premier Beaty Szydło oraz Premiera Mateusza Morawieckiego. Port Centralny ma być gotowy do końca 2027 r.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.