• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Popyt na przewozy z Azji do Północnej Europy wciąż stoi w miejscu

Paweł Kuś

22.08.2016 11:26 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Popyt na przewozy z Azji do Północnej Europy wciąż stoi w miejscu

Partnerzy portalu

Popyt na przewozy z Azji do Północnej Europy wciąż stoi w miejscu - GospodarkaMorska.pl

Szczyt sezonu, który przypada tradycyjnie na trzeci kwartał, nie odwrócił słabej tendencji na rynku przewozów kontenerowych z Azji do Europy Północnej - twierdzą eksperci z firmy Drewry.

Widać to w szczególności po wzroście wolumenu towarów, który wyniósł zaledwie 1,8 proc. r/r. Jeszcze gorzej wygląda wynik średniego wzrostu biorąc pod uwagę okres czerwiec 2015 - czerwiec 2016 rok. Wyniósł on bowiem -2 proc.

Armatorzy są zawiedzeni przede wszystkim gorszymi niż zakładano wynikami ze szczytu sezonu, który przypada na lato. Jednostki pływające na trasach wschód-zachód były zapełnione tylko w 90 proc. Trzeci kwartał będzie oczywiście zakończony z najlepszym wynikiem wolumeny przewiezionych towarów w tym roku, ale to wciąż za mało, by mówić o ożywieniu na rynku.

Dobrą wiadomością dla armatorów jest fakt, że zakończyła się wyniszczająca wojna cenowa, przez którą stawki frachtowe utrzymywały się na bardzo niskim poziomie przez większość tego roku. - Jednak nie można jeszcze mówić o ożywieniu na rynku. Na pewno nie w momencie, gdy statki nie są w pełni załadowane w czasie rejsu - przekonują eksperci z Drewry.

Powody tej tendencji są wciąż te same, m.in. słaby popyt na przewozy drobnicy z Azji. Armatorom wciąż doskwiera także rosnąca podaż zdolności przeładunkowych, który napędza pojawienie się megakontenerowców o ładowności pow. 18 tys. TEU.

Efekt jest taki, że dziś aż 18 proc. światowej floty kontenerowców stoi bezczynnie w portach, bo nie ma dla nich zapotrzebowania. Tylko w ostatnim kwartale globalna ładowność kontenerowców wzrosła o 7 proc., przy czym zapotrzebowanie na ich usługi urosło o mizerne 1 proc. Z tego powodu cena za przewóz kontenera spadła aż o połowę.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.