Paweł Kuś
Szczyt sezonu, który przypada tradycyjnie na trzeci kwartał, nie odwrócił słabej tendencji na rynku przewozów kontenerowych z Azji do Europy Północnej - twierdzą eksperci z firmy Drewry.
Widać to w szczególności po wzroście wolumenu towarów, który wyniósł zaledwie 1,8 proc. r/r. Jeszcze gorzej wygląda wynik średniego wzrostu biorąc pod uwagę okres czerwiec 2015 - czerwiec 2016 rok. Wyniósł on bowiem -2 proc.
Armatorzy są zawiedzeni przede wszystkim gorszymi niż zakładano wynikami ze szczytu sezonu, który przypada na lato. Jednostki pływające na trasach wschód-zachód były zapełnione tylko w 90 proc. Trzeci kwartał będzie oczywiście zakończony z najlepszym wynikiem wolumeny przewiezionych towarów w tym roku, ale to wciąż za mało, by mówić o ożywieniu na rynku.
Dobrą wiadomością dla armatorów jest fakt, że zakończyła się wyniszczająca wojna cenowa, przez którą stawki frachtowe utrzymywały się na bardzo niskim poziomie przez większość tego roku. - Jednak nie można jeszcze mówić o ożywieniu na rynku. Na pewno nie w momencie, gdy statki nie są w pełni załadowane w czasie rejsu - przekonują eksperci z Drewry.
Powody tej tendencji są wciąż te same, m.in. słaby popyt na przewozy drobnicy z Azji. Armatorom wciąż doskwiera także rosnąca podaż zdolności przeładunkowych, który napędza pojawienie się megakontenerowców o ładowności pow. 18 tys. TEU.
Efekt jest taki, że dziś aż 18 proc. światowej floty kontenerowców stoi bezczynnie w portach, bo nie ma dla nich zapotrzebowania. Tylko w ostatnim kwartale globalna ładowność kontenerowców wzrosła o 7 proc., przy czym zapotrzebowanie na ich usługi urosło o mizerne 1 proc. Z tego powodu cena za przewóz kontenera spadła aż o połowę.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?