PMK
Spółka PERN planuje rozbudowę bazy w Górkach Zachodnich. W tym celu zakupiła ponad 50 tys. mkw. terenu w Gdańsku. Mają tam powstać nowe ziorniki, po 100 tys. m3 każdy.
Obecnie na terenie Bazy Gdańsk surowce magazynuje się w 18 zbiornikach (50 tys. m3 każdy). Budowa nowych obiektów powiększyłaby pojemność magazynów PERN-u z 900 tys. do 1,1 mln m3.
Pomysł na rozbudowę instalacji w Gdańsku nie jest nowy. Już w 2010 roku PERN informował o planach takiej inwestycji.
Otwarty w 2015 roku Terminal Naftowy w Gdańsku to kompletny hub morski wyposażony w sześć potężnych zbiorników o poj. 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnia ścieków, pompownie ropy i p.poż (z czterema zbiornikami na wodę 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną AKPiA. Jego budowa kosztowała 412 mln zł, czyli nieco poniżej planowanej wcześniej sumy 415 mln zł; oszczędności udało się osiągnąć dzięki optymalizacji przyjętych rozwiązań technicznych.
Znaczenie tej inwestycji zarówno dla zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju jak i rozwoju polskiej gospodarki i wreszcie dywersyfikacji działalności PERN „Przyjaźń” – trudno wprost przecenić.
Terminal Naftowy zapewnia separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata – na które co widzimy dziś bardzo wyraźnie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu. Terminal ułatwia ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwala kupować taniej większe partie. Bliskość rafinerii LOTOSU, Naftoportu oraz dostępność wszystkich rodzajów transportu - z wpięciem w międzynarodową sieć „Przyjaźni” na czele - kapitalnie poprawia działania operacyjne.
Terminal otworzył Polskę na nowe możliwości tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - można przeładować surowiec do zbiorników TNG, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy. Zainteresowanie tego rodzaju działalnością największych światowych potentatów branży - jest ogromne. Dużym ułatwieniem będzie już istniejący na terenie Terminala Wolny Obszar Celny.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego