pc
Masa przewiezionych towarów w kolejowym transporcie intermodalnym wzrosła w ubiegłym roku o blisko 24 proc., do 12,8 mln ton. To najlepsze wyniki branży w historii – informuje Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
W 2016 r. udział przewozów intermodalnych w rynku przewozów kolejowych mierzony masą przewiezionych ładunków osiągnął poziom 5,8 proc. i był wyższy o blisko 1,2 pkt. proc. niż w 2015 r.
Przewoźnicy kolejowi przetransportowali w ubiegłym roku rekordową liczbę jednostek ładunkowych. Łącznie było to blisko 951 tys. sztuk, w tym nieomal 917 tys. kontenerów. W porównaniu z 2015 r., liczba przetransportowanych jednostek wzrosła o 27,6 proc.
Jak zauważa urząd, dynamiczny wzrost przewozów intermodalnych nie przekłada się na realny wzrost wolumenu przewozów towarowych.
Dlatego, zdaniem urzędu, segment ten cały czas wymaga wsparcia. Dla dalszego rozwoju tej gałęzi transportu niezbędne jest zapewnienie stabilnych zasad dostępu do infrastruktury. Pozwoli to na długofalowe planowanie inwestycji, między innymi w specjalistyczny tabor.
Analizując strukturę wykorzystywanych jednostek transportowych w transporcie intermodalnym, widać, że przewozi się głównie kontenery. Ich udział w ogólnej liczbie jednostek na koniec 2016 r. wyniósł 96,4 proc.
Według UTK Koszty realizacji przewozów przez kolej są nadal wysokie w porównaniu do transportu drogowego. Kolej ma utrudnioną konkurencję, szczególnie na trasach, gdzie nie obowiązuje elektroniczny system opłat viaTOLL oraz nie ma opłat za autostrady. Przewozy kontenerów na krótkie odległości nie są efektywne ze względu na niską jakość parametrów wielu linii kolejowych, w tym średnią prędkość handlową. Rentowność przewozów intermodalnych z wykorzystaniem kolei wzrasta wraz z odległością przewozu.
Jak zauważa UTK, sytuacja na rynku przewozów intermodalnych w 2016 r. pokazuje możliwości dalszego rozwoju tej gałęzi transportu.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny