• <
PZT_1100x200_gif_2020

Nietypowa wizyta kablowca Nexus w Świnoujściu

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Nietypowa wizyta kablowca Nexus w Świnoujściu
Nietypowa wizyta kablowca Nexus w Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

pc

20.12.2016 Źródło: własne

Kablowiec Nexus w roli... transportowca. Nowoczesna jednostka przywiozła z Finlandii kabel dla barki do układania kabli na dnie morza. Bezpośredni przeładunek odbędzie się w Świnoujściu.

Barka BoDo Constructor układa obecnie kable na farmie wiatrowej w pobliżu Rugii. Kablowiec Nexus przywiózł jej drugi ładunek kabla, którego przekazanie odbędzie się w Euroterminalu w Świnoujściu. Trzeci ładunek także przywiezie ten kablowiec. Popłynie po niego do portu Pikkala w Finlandii.

Nexus należący do holenderskiego armatora Van Oord ma 122,68 m długości, 27,45 m szerokości oraz 5,82 m zanurzenia. Jego nośność to 8 398 t, jednostka pływa z prędkością 12,4 w. Na jej pokładzie zainstalowany jest specjalny bęben (karuzela), na który można załadować 5 000 t kabla. Na statku pracuje łącznie 90 członków załogi oraz inżynierów i techników.

Nexus zwraca uwagę nietypową architekturą. Taki trójkątny kształt dziobu jest charakterystyczny dla nowych statków różnych typów z nadbudówką na dziobie autorstwa grupy Damen. Jednostka powstała według projektu DOC 8 500, opartego na koncepcji DOC (Damen Offshore Carrier), czyli ciężarowca z możliwością przeładunku ro-ro, który jednocześnie może być platformą do przewozu m.in. instalacji offshore oraz ciężkich i i wielkogabarytowych ładunków.

Kablowiec powstał w stoczni Damen Shipyard Galati w Rumunii. Budowa trwała 15 miesięcy i została ukończona przed czasem pod koniec 2014 r. W 2015 r., po złożeniu pierwotnego zamówienia na statek, w Vlissingen w Holandii zainstalowano na nim dodatkowe urządzenia do układania kabli.

Nexus po raz pierwszy pracował na morskiej farmie wiatrowej Gemini, 85 km od Groningen w Holandii.

W Polsce opiekę agencyjną nad statkiem sprawuje Poseidon Frachtcontor Junge.

Nexus w liczbach

długość całkowita: 122,68 m
szerokość całkowita: 27,45 m
zanurzenie konstrukcyjne: 5,82 m
nośność: 8 398 t
tonaż pojemnościowy brutto: 8 650
prędkość eksploatacyjna: 12,4 w.
moc napędu głównego: 4 200 kW
silniki głównych zespołów prądotwórczych: 2 × 2666 kW + 2 × 2000 kW
łączna moc zainstalowana: 10 948 kW
pomocniczy zespół prądotwórczy: 1 × 1432 kW
stery strumieniowe dziobowe: 2 × 1000 kW
ster azymutalny, chowany w kadłubie: 1 × 1000 kW
ładowność bębna na kabel: 5 000 t
unos głównego dźwigu: 100 t na wysięgu 15 m
miejsca dla załogi: 90
pojemność zbiorników paliwowych: 1 678 m3
pojemność zbiorników wody słodkiej: 187 m3
system pozycjonowania dynamicznego: DP2
klasyfikacja: Lloyd’s Register
notacja klasy: 100 A1 Offshore Supply Ship *I.W.S., ECO (A, BWT, GW, IHM, OW, P), WDL (20 T/m2, Aft to Fr 112) LMC, UMS, DP (AA). CAC1

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33097,00 $ tona -1,39% 10 maj
 Cynk 3037,00 $ tona 2,15% 10 maj
 Aluminium 2565,00 $ tona 1,87% 10 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.