Paweł Kuś
W czwartek, 2 czerwca do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk wpłynął rekordowy kontenerowiec – MSC Maya. Jednostka wyróżnia się największą wsród eksploatownych kontenerowców ładownością wynoszącą 19 224 TEU. Statek mierzy 396 metrów długości, 59 metrów szerokości, 16 metrów zanurzenia a jego pokład jest wielkości czterech boisk piłkarskich.
MAYA należy do armatora MSC i po raz pierwszy zawinęła do DCT Gdańsk. Jednostka przypłynęła do Gdańska w ramach cotygodniowego połączenia oceanicznego - aliansu 2M (Maersk Line, MSC). Dotąd to połączenie z Dalekim Wschodem realizowane było wyłącznie statkami Maersk Line, ale wraz z pierwszym zawinięciem statku Maya, flota MSC dołącza do współdzielonego przez dwóch armatorów serwisu, który regularnie pływa do terminalu DCT Gdańsk – informują przedstawiciele DCT Gdańsk. Rejs z Azji do Europy łączący Gdańsk i Yantian trwa 32 dni.
MSC Maya została wybudowana w stoczni Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) w Korei Południoweji i pływa pod banderą panamską. Zgodnie z rodzinną tradycją MSC, kontenerowiec został nazwany imieniem córki Prezesa Grupy MSC, Diego Aponte.
MAYA jest jednym z 6 statków typu ULCS (Ultra Large Container Ships) z serii Olympic należących do armatora MSC. Jednostka mimo swojej rekorodwej ładowności nie jest najdłuższym pływającym kontenerowcem. Ten rekord cały czas należy do ostaniej serii staków Maersk, które są o metr dłuższe (397 metrów) i, które również możemy oglądać w Gdańsku.
DCT Gdańsk, największy temirnal kontenerowy w Polsce jest w trakcie rozbudowy. Dzięki drugiemu nabrzeżu T2, DCT podwoi swoje zdolności przeładunkowe do 3 mln kontenerów 20 stopowych rocznie, co pozwoli mu wejść do ścisłej czołówki największych terminali w Europie. Terminal ma zostać uruchominony to końca 2016 roku.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych