• <
PZT_1100x200_gif_2020

Maersk i MSC będą rzadziej zawijały do europejskich portów. Czy zmiany dotkną także DCT?

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Maersk i MSC będą rzadziej zawijały do europejskich portów. Czy zmiany dotkną także DCT?
Maersk i MSC będą rzadziej zawijały do europejskich portów. Czy zmiany dotkną także DCT? - GospodarkaMorska.pl

Paweł Kuś

28.07.2016 Źródło: własne

Statki aliansu 2M, składającego się z Maerski Line oraz Mediterranean Shipping Co (MSC), będą rzadziej bezpośrednio zawijały do portów na szlaku Azja-Północna Europa.

Zmiana dotyczy linii AE5, AE6, AE2 i AE1. Bez zmian pozostaje linia AE10, na której końcu jest DCT Gdańsk. Polski terminal więc nie ucierpi z powodu zmian.

Armatorzy zdecydowali się na taki ruch, by obniżyć koszty transportu i lepiej wykorzystać największe kontenerowce, które pracują na tych serwisach. Portami priorytetowymi są te z Niemiec i Holandii. Po ominięciu niektórych portów na wymienionych wyżej serwisach skróci dotarcie do Rotterdami i Bremerhaven nawet o 5 dni. Obecnie kontenerowce trasę z Dalian do Bremerhaven pokonują w 38 dni, a z Dalian do Rotterdam 36 dni.

Czas dostawy towarów drogą morską stał się obecnie niezwykle ważny, gdyż przewóz kolejowy staje się coraz bardziej konkurencyjny, z czasem dostaw z Azji do Europy ok. 14-16 dni.

Badania agencji Drewry pokazują, że w zeszłym roku przewoźnicy wycofali aż 8 proc. tonażu (ogółem 910 tys. TEU) na szlaku Azja-Europa Północna. Największy wkład w ten proceder miały alianse O3 i G6, które wycofały kolejno 290 tys. i 270 tys. TEU. Mniej rejsów odwołały sojusze 2M i CKYHE – kolejno 160 tys. i 190 tys. TEU.

Dzięki tym praktykom kontenerowce armatorów są załadowane średnio w 87 proc., o sześć proc. mniej niż w 2014 roku. Bez wycofania rejsów ten wynik byłby jednak dużo gorszy. Wciąż to za mało, by zapobiec dalszemu spadkowi stawek frachtowych, która spadły w zeszłym tygodniu o 23 proc., do 257 dolarów za TEU.

Sytuacji nie pomaga fakt, że w obecnym roku do służby wejdzie masa nowych mega kontenerowców, które były zamawiane w czasach wysokiej koniunktury. Oznacza to, że armatorzy będą musieli wycofać jeszcze więcej jednostek ze szlaków Wschód-Zachód.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34462,00 $ tona 6,28% 6 maj
 Cynk 2920,00 $ tona -0,51% 6 maj
 Aluminium 2476,00 $ tona 1,23% 6 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.