• <

Kanał Panamski trzeci rok z rzędu z ratingiem A od Fitcha

PMK

30.08.2018 17:54 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Kanał Panamski trzeci rok z rzędu z ratingiem A od Fitcha

Partnerzy portalu

Kanał Panamski trzeci rok z rzędu z ratingiem A od Fitcha - GospodarkaMorska.pl

Agencja kredytowa Fitch Ratings trzeci rok z rzędu przyznała Zarządowi Kanału Panamskiego (ACP) rating A, najwyższy w ich skali.

Agencja podkreśliła, że kanał notuje stabilne wyniki finansowe i ma solidną pozycję na rynku. Dodatkowo zróżnicowanie towarów płynących tą drogą morską daje zabezpieczenie na przyszłość.

Kanał Panamski chce w końcu w pełni wykorzystać możliwości obiektu, po jego rozbudowie w zeszłym roku. W roku fiskalnym 2017 przez Kanał Panamski przepłynęły jednostki przewożące rekordowe 403,8 mln ton towarów. To najlepszy wynik w 103-letniej historii tego obiektu.

22 proc. wzrost w przewiezionych towarach to efekt rozbudowy kanału, która pozwoliła przekraczać go większym jednostkom neopanamax. Przez Kanał Panamski przepłynęło łącznie 13549 jednostki w obecnym roku fiskalnym.

- To pokazuje jak wielkim zaufaniem branży morskiej cieszy się nasz obiekt oraz fakt, jak ważnym jesteśmy ogniwem dla światowej żeglugi – powiedział Jorge L. Quijano, prezes Zarządu Kanału Panamskiego.

Obecnie przez Kanał Panamski biegnie 29 głównych serwisów oceanicznych, w tym 15 obsługiwanych przez panamaxy, głównie na trasie z wschodniego wybrzeża USA do Azji.

Kontenery stanowią wciąż największy procent towarów przekraczający Kanał Panamski (35,3 proc. ogółem, co odpowiada 143 mln ton). Z kolei tankowce, w tym gazowce LNG, odpowiadały za 105 mln ton przewiezionych towarów. Masowce odpowiadały za 79 mln ton, a samochodowce za 47 mln ton.

Przez Kanał Panamski biegły głównie szlaki z wschodniego wybrzeża USA do Azji (34 proc. jednostek), dalej z USA do Południowej Ameryki (13 proc.), Południowej Ameryki i Europy (7 proc.) i Centralnej Ameryki i USA (7 proc.).

Biorąc pod uwagę kraje, z Kanału Panamskiego najczęściej korzystały Chiny, Chile, Meksyk, Japonia i Kolumbia. Celem ich jednostek najczęściej były Stany Zjednoczone – aż 68,3 proc. statków płynęło w tym kierunku.

Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego był ważnym momentem dla światowej gospodarki morskiej. Nowe śluzy umożliwiają bowiem przejście 1,3 tys. jednostek. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmie raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski. Przy poszerzaniu kanału pracowało 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzyła ok. 200-250 nowych miejsc pracy.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.