• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W Porcie Gdańsk wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego wiaduktu. Trwają prace nad przebudową układu drogowo-kolejowego (foto, wideo)

pc

15.11.2018 13:10 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W Porcie Gdańsk wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego wiaduktu. Trwają prace nad przebudową układu drogowo-kolejowego (foto, wideo)

Partnerzy portalu

W Porcie Gdańsk wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego wiaduktu. Trwają prace nad przebudową układu drogowo-kolejowego (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Port Gdańsk realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii. Obecnie trwają m.in. prace nad przebudową układu drogowo-kolejowego. W czwartek przy ul. Kontenerowej wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego wiaduktu w Porcie Północnym.

– Tutaj powstanie zupełnie nowy węzeł drogowo-kolejowy, przede wszystkim rozbudowana zostanie ulica Kontenerowa do przekroju 2+2, do tego fragment ulicy Nowa Portowa, która połączy się z ulicą Budowniczych Portu, gdzie będzie parking buforowy, pierwszy w tej części portu, na 76 aut ciężarowych. No i również rozwiązania kolejowe, czyli drugi tor do DCT, umożliwiający ruch dwukierunkowy i zwiększenie przepustowości w zasadzie podwójnie. Zakończenie inwestycji planujemy zgodnie z kontraktem na 30 października 2020 r. – tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury.

Dodatkowo w ramach rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Północnym przebudowana zostanie ulica Poinca. Powstaną także nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.

Prace monitoruje firma Sweco Consulting, natomiast za ich przeprowadzenie odpowiedzialna jest firma NDI z Sopotu, która przebuduje łącznie ok. 5,6 km ulic oraz zmodernizuje i wybuduje 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów. Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad zespołem rur paliwowych i nad czynnymi torami kolejowymi. Zamiast nich, powstaną cztery nowe. Jak informuje ZMPG, wykonawca podczas prac zużyje 130 tys. t stali, mas mineralno-asfaltowych i kruszywa oraz ponad 11 tys. m3 betonu.

– Bez infrastruktury port nie istnieje, czyli my przygotowujemy na dzisiaj infrastrukturę, która w odpowiednim czasie powinna być zakończona. I wtedy wokół powstaną nowe obiekty, nowe hale i nowi inwestorzy. Port nie może ani na chwilę zostać zablokowany, w związku z tym, całą infrastrukturę drogową musimy tak dostosować, żeby nie zakłócić tego ruchu, jak również przebudowę ciągów kolejowych również musimy tak załatwić, żeby móc dostawy i wywóz z portu zabezpieczyć – mówi Ryszard Trykosko, wiceprezes NDI.

Obecnie codziennie z i do portu transportowanych jest kilka tysięcy kontenerów. Nowy układ drogowo-kolejowy będzie stanowił także zaplecze dla Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki w porcie sięgną nawet 100 mln t rocznie.

– Te wszystkie połączenia drogowo-kolejowe będą bezkolizyjne, co znaczy, że nie będzie zbędnych przestojów, tak jak w tej chwili widzimy, przetaczanie pociągu przez drogę powoduje wstrzymanie ruchu. Tego po zakończeniu tej inwestycji nie będzie. Rzowój portu tego po prostu wymaga, przypomnę, że bijemy kolejne rekordy, w tym roku, mam nadzieję, że zbliżymy się do tej wartości 50 mln t. Jesteśmy najszybciej rozwijającym się portem w Europie, to zobowiązuje – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Koszt inwestycji to 175 9840 tys. zł brutto. Jest ona realizowana w ramach projektów, które uzyskały 85% dofinansowania z unijnego programu CEF Łącząc Europę (Connecting Europe Facility).

Port Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku. W ubiegłym roku przeładowano tam rekordowe 40,6 mln t ładunków – o prawie 9% więcej niż rok wcześniej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza portem morskim w Gdańsku, który jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. W skład infrastruktury portowej wchodzi osiem nabrzeży o długości ponad 20 km. ZMPG podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.

Najważniejszą inwestycją ZMPG jest obecnie Port Centralny. Docelowo na ok. 500 ha powstanie kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja będzie realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Port Centralny otrzymał rządowe wsparcie m.in. Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Premier Beaty Szydło oraz Premiera Mateusza Morawieckiego. Port Centralny ma być gotowy do końca 2027 r.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.