• <
PZT_1100x200_gif_2020

Ekspert: port w Szczecinie zyska na pogłębionym torze wodnym Świnoujście-Szczecin

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Ekspert: port w Szczecinie zyska na pogłębionym torze wodnym Świnoujście-Szczecin
Ekspert: port w Szczecinie zyska na pogłębionym torze wodnym Świnoujście-Szczecin - GospodarkaMorska.pl

pc

12.03.2017 Źródło: PAP

Pogłębiony do 12,5 m głębokości tor wodny Świnoujście-Szczecin to większe statki w szczecińskim porcie i większy zysk – powiedział PAP prof. Stanisław Gucma z Akademii Morskiej w Szczecinie.

– W przyszłości przewidywany jest wzrost liczby statków wchodzących do portu w Szczecinie – powiedział Gucma. – W tej chwili notuje się rocznie około 10 tys. wejść statków. W latach 30. liczba wejść ma wzrosnąć do 15 tys. i to wejść statków dużo większych niż obecnie. To pociągnie za sobą znaczne zwiększenie obrotów portu i zwiększenie jego zysków – dodał w rozmowie z PAP prof. Gucma.

Ekspert przypomniał, że obecnie do szczecińskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnej długości 200 m. – Masowiec o takiej długości i zanurzeniu nieco ponad 9 m może przewieźć około 16 tys. ton ładunku. Jeżeli tor wodny pogłębimy do 12,5 m, to może tu wchodzić masowiec o długości 220 m i zanurzeniu między 11 a 11,5 m. Taka jednostka to jest już 40 tys. ton ładunku, a więc różnica jest zasadnicza – podkreśla Gucma.

Podobnie wygląda sprawa w przypadku innych rodzajów statków. – Obecnie dwustumetrowe kontenerowce o zanurzeniu w granicach 9 m przewożą średnio od 1,8 tys. do 2 tys. TEU (TEU – pojemność standardowego kontenera – PAP). Po pogłębieniu mówimy o kontenerowcu długim na 240 m i prawie 4 tys. TEU – powiedział Gucma.

Głębszy tor wodny to także możliwość przyjmowania większych wycieczkowców. Zdaniem Gucmy, szczeciński port może przyjmować takie jednostki o długości 200 m, a przy specjalnych procedurach i odpowiedniej pogodzie długie na 220 m. Po pogłębieniu będą mogły wchodzić tu wycieczkowce o długości 260 m, które mogą przewieźć 3 tys. pasażerów. To trzykrotnie więcej pasażerów niż obecnie może przypłynąć na jednym wycieczkowcu – dodał.

Bez pogłębionego toru wodnego szczecińskiemu portowi grozi marginalizacja – podkreśla z kolei Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Z szacunków zarządu wynika, że w szczecińskim porcie w 2030 r. bez pogłębionego toru wielkość przeładunków wyniesie nieco powyżej 10 mln ton, czyli mniej więcej tyle, ile obecnie. Przy pogłębionym torze wodnym do 12,5 m ten wolumen wrośnie, osiągając wartość od 14 mln ton do nawet 17 mln, z dalszą perspektywą wzrostu.

Jak podkreśla Gucma, głębszy tor wodny stymuluje rozwój portu. Projektowane są większe nabrzeża, nowe terminale, a także mówi się o budowie nabrzeży głębokowodnych.

– Szczecin to wewnętrzny port, ale port otwarty, z połączeniem z Berlinem, możliwością połączenia rzekami i bardzo dobrą komunikacją, czyli modernizowaną Nadodrzańską Magistralą Kolejową i budowaną S3. (…) Jeżeli to się uda, to zyskujemy doskonałe połączenie drogowe z całą południową Europą. W tej sytuacji należy zdecydowanie unowocześnić nasze porty w Szczecinie i Świnoujściu – dodał Gucma.

Projekt ustawy ws. budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m wpłynął już do Sejmu. Pogłębienie toru jest niezbędne dla rozwoju portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej – podkreślili autorzy rządowego projektu ustawy. Dzięki projektowanym przepisom etap proceduralny związany z inwestycją ma być krótszy o sześć miesięcy.

Inwestycja będzie prowadzona w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jej wartość to ok. 1 mld 385 mln zł. 85 proc. pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych, a 15 proc. z budżetu państwa. Inwestycja ma być zrealizowana do 2022 r.

Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą „Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia” zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami: w Szczecinie i w Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajdują się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe – w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe – suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34462,00 $ tona 6,28% 6 maj
 Cynk 2920,00 $ tona -0,51% 6 maj
 Aluminium 2476,00 $ tona 1,23% 6 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.