Giełda Shanghai Shipping Exchange (SSE) wprowadziła dwa nowe indeksy śledzący transport ładunków wzdłuż Nowego Szlaku Jedwabnego oraz Nowej Drogi Morskiej XXI wieku – projektów prowadzonych przez chińskie władze.
Maritime Silk Road Freight Index (MSRFI) będzie notował zmiany stawek frachtowych w transporcie morskim dotyczącym: kontenerów (import i eksport), ładunków masowych (import) oraz ropy naftowej (import)
Z kolei Belt and Road Freight Trade Index (SRFTI) będzie śledził wolumen i wartości międzynarodowego handlu Chin z 66 krajami leżącymi wzdłuż Nowego Szlaku Jedwabnego.
Oba wskaźniki będą co miesiąc publikowane. Podstawę (poziom 100) wyznaczają dane ze stycznia 2015 roku. Pierwsze notowanie indeksów mamy już za sobą. W lipcu SRFTI osiągnął wartość 98,98 pkt, a MSRFI – 92,46 pkt.
Nowy Jedwabny Szlak to projekt promowany przez administrację prezydenta Chin Xi Jinpinga od jesieni 2013 roku. Będzie się składał z odcinka lądowego prowadzącego ze starożytnej stolicy Chin Xianu do Wenecji oraz morskiego prowadzącego z leżącego nad Cieśniną Tajwańską miasta Quanzhou do greckiego portu w Pireusie. Docelowo szlak morski i lądowy (uzupełniony linią kolejową) mają się połączyć, tworząc pętlę.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody