Dobra wiadomość dla armatorów przewożących kontenery na szlakach z Azji do Europy Północnej. Stawki frachtowe na tych trasach w umowach krótkoterminowych (spotowych) wzrosły z 400 dolarów przed dwoma tygodniami do 1109 dolarów za TEU (277 proc. w górę).
Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i polskiego DCT Gdańsk.
Jeszcze większe powody do zadowolenia mają przewoźnicy, którzy transportują kontenery do portów Morza Śródziemnego (Neapol, Genua, Walencja, Barcelona) i Morza Czarnego. Tam stawki wzrosły do 1119 dolarów za TEU, czyli o ponad 278 proc. To najlepszy wynik na obu liniach w tym roku, choć wciąż niższy (o 20-30 proc) niż w tym samym okresie w zeszłym roku.
Tak wysokie stawki to nie tylko efekt zbliżającego się szczytu przewozów. Pomogły też radykalne kroki armatorów, którzy anulowali lub połączyli ponad 50 stałych pętli. To stanowi aż 10 proc. wszystkich rejsów.
Przewoźnicy kontenerowi zdecydowali się na taki krok z powodu nadpodaży mocy przewozowych nad popytem oraz znacznego osłabienia wzrostu chińskiej gospodarki.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania