PMK
Projekt pierwszego tunelu dla statków – norweskiego Stad Ship Tunnel – powoli się realizuje, po tym jak plan jego powstania został oficjalnie zatwierdzony.
Dodatkowo miesiąc temu norweski rząd zatwierdził finansowanie tego projektu na kwotę 2,7 mld koron.
Do tej pory tunele dla statków budowano jedynie na wodach śródlądowych. Pierwszy na świecie morski tunel dla dużych statków powstanie u nasady półwyspu Stad na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Planowany tunel ułatwi żeglugę na znanym z trudności nawigacyjnych akwenie między portami Bergen i Alesund.
Pierwsze plany zbudowania tunelu pojawiły się jeszcze w XIX wieku. Drążenie tunelu rozpocznie się w 2018 roku i ma potrwać cztery lata. Podobne tunele istnieją obecnie tylko na śródlądowych drogach wodnych, np. na Kanale Południowym we Francji. Tunel Stad będzie jednak od nich zdecydowanie większy. Jego długość wyniesie 1,7 km, a wewnętrzne rozmiary pozwolą na przechodzenie frachtowców oraz statków pasażerskich o wyporności do 16 tys. ton.
Morze w okolicach Stad, czyli u wybrzeży gminy Selje na północy Sogn og Fjordane, to jeden z najtrudniejszych do nawigacji i najbardziej narażonych na kaprysy pogody obszarów morskich w Europie, porównywalny jedynie z Hebrydami na północy Szkocji. Nieraz występują tam fale o wysokości 33 metrów. W ciągu ostatnich stu lat około setki osób straciło w tych wodach życie.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody