PMK
Projekt pierwszego tunelu dla statków – norweskiego Stad Ship Tunnel – powoli się realizuje, po tym jak plan jego powstania został oficjalnie zatwierdzony.
Dodatkowo miesiąc temu norweski rząd zatwierdził finansowanie tego projektu na kwotę 2,7 mld koron.
Do tej pory tunele dla statków budowano jedynie na wodach śródlądowych. Pierwszy na świecie morski tunel dla dużych statków powstanie u nasady półwyspu Stad na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Planowany tunel ułatwi żeglugę na znanym z trudności nawigacyjnych akwenie między portami Bergen i Alesund.
Pierwsze plany zbudowania tunelu pojawiły się jeszcze w XIX wieku. Drążenie tunelu rozpocznie się w 2018 roku i ma potrwać cztery lata. Podobne tunele istnieją obecnie tylko na śródlądowych drogach wodnych, np. na Kanale Południowym we Francji. Tunel Stad będzie jednak od nich zdecydowanie większy. Jego długość wyniesie 1,7 km, a wewnętrzne rozmiary pozwolą na przechodzenie frachtowców oraz statków pasażerskich o wyporności do 16 tys. ton.
Morze w okolicach Stad, czyli u wybrzeży gminy Selje na północy Sogn og Fjordane, to jeden z najtrudniejszych do nawigacji i najbardziej narażonych na kaprysy pogody obszarów morskich w Europie, porównywalny jedynie z Hebrydami na północy Szkocji. Nieraz występują tam fale o wysokości 33 metrów. W ciągu ostatnich stu lat około setki osób straciło w tych wodach życie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny