• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Zakończył się kolejny etap projektowania terminalu w Świnoujściu

jk/PAP

13.06.2017 08:52 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Zakończył się kolejny etap projektowania terminalu w Świnoujściu
Zakończył się kolejny etap projektowania terminalu w Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

Właśnie zakończono badania symulacyjne ruchu statków w nowym porcie zewnętrznym, który ma powstać na wschód od gazoportu – poinformowało Radio Szczecin.

- W tym miejscu będzie budowany półwysep z nabrzeżami, który od strony morza ma być osłonięty falochronem – powiedział na łamach radia projektant terminala, profesor Stanisław Gucma z Akademii Morskiej w Szczecinie. - Długie nabrzeże na 1,3 tys. metrów, do którego będą mogły cumować największe wchodzące na Bałtyk kontenerowce oceaniczne do 400 metrów długości i i 60 szerokości. Na razie budujemy go jako port docelowy z możliwością przeładunkową 1,5 mln kontenerów rocznie. To bardzo duże możliwości przeładunkowe porównywalne do portu w Gdańsku i z możliwością rozbudowy.

Szacuje się, że do nowego terminalu może zawijać rocznie 150 największych kontenerowców na świecie i około 250 mniejszych jednostek.

Place składowe terminala będą położone na stworzonym półwyspie mniej więcej równoległym do istniejącego falochronu osłonowego gazoportu i w odległości około 600 metrów od niego. Półwysep długi na 1,3 tys. metrów i szeroki na 600 metrów zostanie usypany z urobku z samego portu i podejścia do niego.

Obok półwyspu powstanie także czołowy falochron osłonowy, którego kształt jest obecnie profilowany. Oprócz samego portu trwają prace nad rozwiązaniem problemu zwiększonego ruchu statków na torze podejściowym do niego. Kontenerowce będą korzystały z tego samego toru, z którego obecnie korzystają gazowce, ale trzeba go będzie przebudować. Obecnie ruch na nim jest jednokierunkowy.

Według Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, terminal kontenerowy ma być znaczącą konkurencją dla już funkcjonujących terminali basenu Morza Bałtyckiego oraz Morza Północnego, a także zapewnić podstawę do dalszego wzrostu znaczenia portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

Zaletą lokalizacji terminalu w Świnoujściu jest jego dostęp do zaplecza lądowego. W bezpośrednim sąsiedztwie jest droga krajowa nr 93 oraz nr 3 wpisana do sieci tras europejskich o symbolu E65, łącząca kraje skandynawskie z krajami basenu morza śródziemnego w ramach korytarza Bałtyk-Adriatyk leżącego w sieci TEN-T. Podobnie jest z połączeniem kolejowym nr 401, które poprzez linię E59 oraz C-E 59 zyskuje bezpośrednie połączenie z największymi ośrodkami przemysłowymi kraju oraz zagranicy.

Do końca lipca mają być skończone prace nad projektem części morskiej nowego terminalu kontenerowego. Terminal kontenerowy może powstać za 5 lat. Jego budowa ma kosztować około 2 mld złotych.  

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40250,00 $ tona -1,71% 26 lis
 Cynk 3330,00 $ tona -2,94% 26 lis
 Aluminium 2618,00 $ tona -4,45% 26 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.