pc
Uruchomienie w poniedziałek nowego połączenia kolejowego z Baku przez stolicę Gruzji Tbilisi do tureckiego miasta Kars zapewniło Azerbejdżanowi połączenie z Turcją, które omija terytorium wspieranej przez Rosję Armenii - wskazują media.
Zdolność przewozowa mającej 826 kilometrów długości linii BTK (Baku-Tbilisi-Kars) to milion pasażerów i 5 mln ton towarów rocznie. Prowadzi ona ze stolicy Azerbejdżanu Baku przez Tbilisi i gruzińskie miasto Achalkałaki - gdzie rozstaw szyn zmienia się z szerokiego na standardowy europejski - do Karsu. Odcinek między Tbilisi a Karsem obejmuje 105 kilometrów całkowicie nowej trasy.
Trzy państwa łączą już rurociąg naftowy z Baku przez Tbilisi do tureckiego portu Ceyhan nad Morzem Śródziemnym oraz gazociąg z Baku przez Tbilisi do Erzurumu we wschodniej Turcji, ale turecka wymiana handlowa z regionem kaukaskim ma ograniczone rozmiary, co linia BTK może zmienić.
Wcześniejsze prognozy mówiły, że na jej budowę wyda się około 400 mln dolarów, ale rzeczywiste koszty - pokryte w większości przez państwowy fundusz naftowy Azerbejdżanu - przekroczyły miliard dolarów. Obejmuje to także sfinansowanie modernizacji połączenia kolejowego Azerbejdżanu z Gruzją.
"Baku-Tbilisi-Kars to część wielkiego Szlaku Jedwabnego i ważne jest, że zrealizowaliśmy ten projekt wykorzystując nasze własne fundusze" - powiedział w Baku prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan, występując na uroczystości otwarcia nowej linii obok prezydenta Azerbejdżanu Ilhama Alijewa i premiera Gruzji Giorgi Kwirikaszwilego.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny