PMK
A.P. Moller-Maersk obniżył swoją prognozę zysku za 2018 roku z powodu trudnych warunków rynkowych: niskich stawek frachtu, wysokich cen bunkra i zagrożeń geopolitycznych.
Obecnie Maersk przewiduje zysk EBITDA na poziomie 3,5-4,2 mld dolarów i ogółem pozytywny wynik na koniec roku 2018 roku. Poprzednio koncern przewidywał zysk EBITDA na poziomie 4-5 mld dolarów.
Zysk grupy w 1 kwartale wyniósł 2,76 mld dolarów , ale ogólny wynik po odliczeniu instrumentów finansowych i podatków wynosił 239 mln dolarów na minusie. Zysk EBITDA wzrósł za to o 5 proc. do 669 mln dolarów. Zarobek koncernu w segmencie transportu oceanicznego wyniósł zaledwie 492 mln dolarów, główny ze względu na większe wydatki na bunkier.
Maersk Line, zanotował zysk 584 mln dolarów w 2017 roku. To o wiele lepszy wynik niż rok temu, gdy koncern stracił 367 mln dolarów.
Przychody koncernu w zeszłym roku wzrosły o 14,9 proc, do 23,8 mld dolarów, o 3,1 mld dolarów więcej niż w 2016 roku. Wpływ na to miał 11,7 procentowy wzrost rejsów jednostek Maerska.
Wciąż kulą u nogi Maerska są sektory transportu i wydobycia ropy, z powodu kryzysu na rynku. Podobnie sprawa wyglądu w sektorze transportu kontenerowego. Mimo tego to w tym sektorze Soren Skou, prezes Maerska, widzi przyszłość koncernu.
Również NYK Line obniżył swoją prognozę finansową i oczekuje na koniec dużo mniejszego zysku niż na początku roku.
Na okres kwiecień – wrzesień NYK przewidywało wcześniej przychód na poziomie 8,06 mld dolarów i zysk 72 mln dolarów. Jednak obecnie ta prognoza zmniejszyła się 7,96 mld dolarów i zysku zaledwie 45 mln dolarów (-62,5 proc.).
Dla całego roku fiskalnego (do 31 marca 2019 roku) prognoza przychodów została zmniejszona z 1,805 bln do 1,2 bln jenów. Zysk w tym okresie został zmniejszony z 29 mld jenów do 12 mld jenów, czyli o 58,6 proc.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key